روی خط خبر

موضوع: سیاست منبع: قانون
امتیاز: 5 5

مطلب با عنوان خصوصی‌سازی به معنای رهاسازی نیست :: قانون از وب سایت قانون ghanoondaily با درج لینک اصلی خبر نمایش داده شده است.

خصوصی‌سازی به معنای رهاسازی نیست :: قانون

متاسفانه درجنوب كشور شاهدكاهش جمعيت به دليل مهاجرت زيادهستيم

زمانی كه مردم هر شهریاروستایی برای رفاه وآسایش بیشتر ، محل تولد و زندگی خود را رها كرده و به حاشیه كلانشهرها مهاجرت می كنند، علاوه بر تخریب وخالی شدن آن مناطق، باعث برهم زدن توزان و پراكندگی جمعیت در آن پهنه جغرافیای هم می شوند. در همین حال شاهد مهاجرت بی رویه مردم جنوب و برخی مناطق شرقی كشور هستیم كه بیشترین دلایل مهاجرت ها به دلیل كم توجهی مسئولان به آن مناطق است. زمانی كه شهر یا روستاهای مرزی خالی ازسكنه می شود، علاوه بر ایجاد معضل حاشیه نشینی درشهرهای بزرگ تر، حتی باعث ایجاد ناامنی و تعرض همسایگان نیز می شود؛ موضوعی كه نباید از آن غافل ماند چون حایز اهمیت است. البته این سوال به میان می آید كه با توجه به شروع مهاجرت ها چرا مسئولان دراین زمینه هیچ اقدامی نمی كنند؟ برای بررسی این مسائل و نكات دیگر به سراغ یكی از نماینده های مجلس رفتیم. علی ابراهیمی، نماینده مردم شهرستان شازند درگفت وگو با «قانون» به اهمیت مهاجرت ها اشاره كرد و گفت كه یكی از عوامل ناامنی وتعرض همسایگان كشور، مهاجرت مردم مرزنشین است. او در ادامه مصاحبه به مسائل مختلفی درباره حوزه انتخابیه خود سخن گفت ولی بیشترین دغدغه او نسبت به عدم حمایت از كشاورزان است كه درادامه مشروح گفت وگوی او با«قانون» را می خوانید. در رابطه با مسائل داخلی مجلس كه این روزها افكار عمومی را درگیر خود كرده است، توضیحاتی برای مخاطبان ما ارائه دهید.بایدبه دلیل اهمیت موضوع هرچه زودتر ایراداتی كه شورای نگهبان درباره الحاق به كنواسیون cft گرفته شده را برطرف كرد. همچنین اصلاحاتی دربودجه وجود داردكه آن هم باید برطرف شود تا برای بررسی بودجه 98 وقت كافی داشته باشیم. در بحث بودجه برای نمایندگان بسیار مهم است كه در درآمدكشور چقدر می توانیم به فروش نفت متكی باشیم. همچنین باتوجه به تحریم ها قیمت ارز چگونه محاسبه می شود.دراین موارد ابهامات جدی وجود داردكه باید درمورد آن ها روشنگری صورت گیرد. ازطرف دیگر بحران اقتصادی ای كه به وجود آمد،هزینه خانواده ها به شدت بالا رفته است كه بایددید دربودجه 98 منبع درآمدی قابل اتكا برای همه مردم درنظرگرفته شده است یاخیر؟ باید برای حل بحران های اقتصادی كشور فكر اساسی شود تامردم بیشتر از این تحت فشارنباشند.آیا مجلس برای كم كردن فشارهای اقتصادی برمردم برنامه ای دارد؟مجلس محل قانون گذاری است و نمی تواند برنامه ارائه دهد. باید دید دولت درلایحه بودجه سال 98 چه راه حل های برای رفع بحران اقتصادی پیش بینی كرده است. اگر درمجلس مجبورشویم طرح ها وبرنامه هایی ارائه خواهیم داد. بخشی از تصمیماتی كه دربودجه سال گذشته گرفته شده، انفعالی بوده است. اگر ممنوعیت برای افزایش قمیت حامل های انرژی گذاشته نمی شد، امروز دولت مجبورنبود وسط اجرای بودجه97 تصمیماتی برای افزایش درآمدها بگیرد. از 80 میلیون نفرجمعیت ایران بالای 70درصدمردم با مشكل اقتصادی مواجه هستند. باتوجه به گرانی ها شرایط زندگی بسیارسخت شده است كه باید راه حل های درستی پیش بینی شود.وقتی كاندیدای نمایندگی درمجلس شورای اسلامی شدید شعارهایی دادید و اهدافی داشتید، تا چه حد به این شعارها عمل كرده وبه اهداف تان رسیده اید؟بنده 29 سال سابقه كاری درحیطه مدیریت اجرای ومعاونت سازمان جهادكشاورزی دارم. مدیرجهادكشاورزی شهرستان شازند، رییس صندوق توسعه كشاورزی منطقه و دو دوره عضو شورای مركزی نظارت بركشاورزی و منابع طبیعی بودم. مشكلات را از نزدیك لمس كردم و همین امرانگیزه ای شد تاكاندیدای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی شوم و بتوانم ازطریق راه حل های قانونی مشكلات برطرف كنم. حوزه انتخابیه بنده یك قطعه ازپازل كل كشور است. درست نیست نماینده فقط برای اهداف حوزه انتخابیه اش وارد مجلس شود.بایدتصمیم گیری ها به صورت كلان و برای كل كشور باشد. زمانی كه مدیر بودم برای تصمیم گیرهای اقتصادی همیشه یك فضای مبهمی وجودداشت.معتقدم دولت ها صاحب ایده وبرنامه مناسب نیستند بلكه این قانون گذار است كه می تواند مسیراصلی قوه مجریه رامشخص كند. ازطرف دیگردرجریان هدررفت بسیاری ازمنابع اقتصادی كشور نیزهستم. متاسفانه افراد همیشه برای رای آوردن، شعارهایی مبنی بر حمایت از بر قشرضعیف به خصوص اقشارزحمتكشی مثل كشاورزان ،روستاییان و عشایرمی دهندكه در عمل حمایت هایی دیده نمی شود.موضوع مهم دیگر این است كه جمعیت به سرعت درحال متمركزشدن درپایتخت و مراكز استان هاست و بنده علاوه براینكه شاهد خالی شدن روستاهای حوزه انتخابیه ام قرارگرفتم، درجریان مهاجرت وخالی شدن دیگر استان ها نیز هستم. درحال حاضرمهاجرت ها به شهرها بسیار بالاست كه به كامل نبودن برنامه پنج ساله توسعه كشور برمی گردد. درحوزه عمرانی وایجاد اشتغال درروستاهاكارهای مفیدو امكانات موردنیازبرای روستاها ایجاد نشده است. مهاجرت ها توازن جامعه برهم می زند وحاكمیت بر راستای پهنه جغرافیایی را دچاره مشكل می كندكه برای برقراری حاكمیت باید توسعه جمعیت به شكل متوزان دركشور وجود داشته باشد. آنچه به صورت قوانین و آیین نامه در راستای نسبت جمعیت و تراكم آمده، باعث شده مردم در یك جا جمع شوند. زمانی كه خدمات رفاهی، بهداشتی و درمانی، ورزشی، تفریحی و حتی تمام خدماتی كه مرتبط با نظام اجتماعی است را دریك محل متمركزمی كنیم، در آن منطقه جمعیت زیادی متراكم خواهد شد. وقتی كه به مناطق كم جمعیت توجه كمتری وامكانات رفاهی درآن مناطق وجود ندارد، یكی ازعوامل مهم برای مهاجرت مردم می شود. همچنین درمناطق پرجمعیت زادو ولدی زیاد است كه همین امر هم به عدم توازن جمعیت درآن مناطق كمك می كند. بنده درانتخابات درباره توسعه عمرانی كه درباب وظیفه دستگاه های اجرای كشوراست، به هیچ عنوان شعاری ندادم.درشعارهای تبلیغاتی سه مساله اساسی شامل شفافیت در فعالیت اقتصادی، عدالت در رفاه اجتماعی و توسعه متوازن را مطرح كردم. اگر به نحوی به رفتار و نطق هایم در مجلس توجه كرده باشید، همچنین ورود به موضوعات یا حتی حضورم در فراكسیون ها متوجه این امر خواهید شد. روی این سه اصل بسیارجدی متمركز وكارمی كنم. بنده اعتقاددارم اگرحوزه اقتصادی كشورشفاف ، سالم وامن باشد، بردوام حاكمیت تاثیرگذارخواهد گذاشت واعتماد عمومی رابالا خواهد برد.در اقتصاد كشور شفافیت لازم وجود ندارد و به نظرمی رسد مشكلات اصلی كشورهم ازعدم شفافیت در اقتصاد كشوراست؛ نظرشما دراین باره چیست ؟بله، همین گونه است كه شما اشاره می كنید. اگر در20 سال پیش ایران مثل بسیاری ازكشورهای دیگرآزادسازی قیمت هارا دردستوركار داشت ودادوستدها به صورت آشكار انجام می شد وموضوعات ریالی به خاطر برخی مسائل مخفی و امن نبود، هیچ وقت فضا برای سوء استفاده فراهم نمی شد. عدم شفافیت درحوزه های اقتصادی بزرگ ترین آسیب رابه كشورزده است كه باعث شده سرمایه های اجتماعی ازبین بروند.از اساسی ترین سرمایه های هركشوری اعتماد عمومی است؛ وقتی شفافیت ها در سایه باشد اعتماد عمومی هم از دست می رود. زمانی كه مسئولان عملكرد خوبی ندارند ومردم به آن ها بی اعتماد می شوند، زمینه وشرایط رانت وتخلف زیاد می شود. وقتی شفافیت دركارها وجود داشته باشد،رانت واختلاس نیز ازبین می رود. وقتی بحث عدالت در رفاه اجتماعی مطرح است، باید براساس اصل 3 قانون اساسی علاوه برتامین امكانات آموزشی برای همه دوره های تحصیلی دركشور برای حوزه تحصیلات عالی و دانشگاه هم مناسب سازی انجام شود.یكی از ایرادتی كه به سیستم آموزشی كشور مطرح است، تاسیس بیش حد دانشگاه باعناوین مختلف بوده كه كیفیت آموزش درآن دانشگاه ها ازمدارس هم پایین تراست.به نظرم اگر چنددانشگاه با هیات علمی قوی وتجهیزات آزمایشگاهی مجهز تاسیس شوند تا افرادی كه به دنبال تحصیلات عالیه هستند درآن دانشگاه ها متمركزشوند، كار خوبی صورت گرفته است.از جمله مهم ترین و بزرگ ترین اشتباهی كه دركشورصورت گرفته، این است كه مراكز بهداشتی و درمانی را كه ازجزو خدمات مهم كشوری محسوب می شود ، براساس جمعیت ساخته اند. همچنین ساختن مراكز درمانی درمناطق كم جمعیت به دلیل صرفه اقتصادی نداشتن از دستوركار خارج می شود. باید این گونه عمل می كردیم كه دانشگاه ها را دریك جا جمع وخدمات درمانی،تفریحی و ورزشی را متناسب با پهنه جغرافیایی آن پخش می كردیم. درسال1356جمعیت ایران نزدیك 35 میلیون نفر بودكه از این جمعیت 22 میلیون نفر در روستاها زندگی می كردند. یعنی بالای 70 درصدجمعیت ساكن روستاها و30 درصد در شهرها زندگی می كردند. درحالی كه امروزه و با گذشت 40 سال از انقلاب ورسیدن جمعیت ایران به 80 میلیون نفر،آمارها نشان می دهدجمعیت متراكم وثابت روستاها زیر22 میلیون نفراست كه این جمعیت پیر، ناكارآمد و از طرف دیگر درصد مرگ ومیر آن بالای است. زمانی كه 70 درصد جمعیت كشور ساكن شهرها هستند،همین امر باعث می شود توزیع امكانات رفاهی وعدالت اجتماعی به صورت مساوی در كشور موجود نباشد.باید در قانون اساسی برای برقراری توازن و عدم تبعیض ناورا فكر و برنامه ریزی شود. دركشورتبعیض ها به قدری زیاد است كه اگردرپایتخت یك خیابان دچار مشكل شود، آن مشكل را شبانه حل می كنند، درصورتی كه روستاییان برای آسفالت جاده روستای شان بایدسال ها مكاتبه و دوندگی كنندتا بتوانند آن جاده را آسفالت كنند. همچنین درباره دیگر امكانات آموزشی و مراكزبهداشتی هم وضع به همین منوال است. وقتی ازحالت طبیعی توازن خارج می شویم، دیگر نمی توانیم برعرصه جغرافیایی كشور ادعای حاكمیت داشته باشیم. زمانی به خراسان جنوبی سفركردم با واقعیت بسیارتلخ و وحشتناكی روبه روشدم. دربعضی ازروستاهای آن منطقه فقط خانه ها باقی مانده بود. وقتی روستاها خالی ازسكنه باشندچگونه می توانیم ازتعرض همسایگان اطمینان داشته باشیم. مشكل مهاجرت درسیستان وبلوچستان، غرب وجنوب غربی كشورهم وجود دارد. متاسفانه درجنوب كشور شاهدكاهش جمعیت به دلیل مهاجرت زیاد هستیم كه بایدبرای رفع مشكلات آن مناطق اقدامات بسیارمفیدی انجام شود. ازطرف دیگر تهران پایتخت ایران وشهر بسیارمهمی محسوب می شود به دلیل مهاجرت پذیری زیاد وافزایش جمعیت داردآن ماهیت خود را ازدست می دهد .مهم ترین مشكل حوزه انتخابیه شما چیست وچه اقداماتی برای برطرف شدن آن مشكلات تاكنون انجام داده اید؟یكی از شهرهای استان مركزی، شهرستان شازنداست كه حوزه انتخابیه بنده است. مهم ترین مشكل ومعضل كشور وهمچنین منطقه ما مسائل بیكاری واشتغال است.چرا درشازندكه مهم ترین صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی درآن واقع شده وشهر بسیارمهمی محسوب می شود، وضعیت اشتغال خوب نیست؟از 27 سال پیش سه صنعت مهم پالایشگاه، نیروگاه وپتروشیمی درشازند ساخته شده است. ازهمان زمان پیمانكاران ، متخصصان ومدیران این صنایع غیربومی بودند وكمتربه نیروهای محلی وبومی توجه داشتند.ازجمله عوامل بیكاری درشازنداین است كه این منطقه بسیارمهاجرپذیراست به گونه ای كه شهرجدیدی به نام مهاجران كه عمده ساكنان آن شاغلان پالایشگاه ونیروگاه هستندبه تازگی تاسیس شده است. ناگفته نمانداین نام گذاری به صورت اتفاقی بوده زیرا درگذشته اراضی به نام مهاجران در منطقه وجود داشته كه بنا برهمان نام شهرجدیدرا مهاجران نام گذاری كردند. افراد متقاضی كار در شهرستان شازند نزدیك به هشت هزار نفر هستندكه باتوجه به صنایعی كه درشهرستان وجود دارد وهمچنین اجرای قانون منع به كارگیری بازنشستگان امیدواریم جذب نیروی خوبی درآینده داشته باشیم. طی دوسال گذشته با هماهنگی های صورت گرفته وهمچنین با استفاده ازاصل 47 برنامه توسعه توانستیم بالای 540 نفراز افراد بیكارمنطقه را درصنایع موجود شهرستان استخدام كنیم. نمی دانم چه نگاهی باعث شده كه بعداز جنگ این سه صنعت مهم درمركزكشور و شهرستان شازند تاسیس شودكه این موضوع جای بحث دارد. با توجه به پیشرفت های كه درتكنولوژی صورت گرفته دیگراین مسائل موضوعیت ندارد. اما آنچه می شود قضاوت كرد این است كه ملاحظات زیست محیطی درمورد استقرار این صنایع اصلا رعایت نشده است. شهر مهاجران در6 كیلومتری صنایع واقع شده است كه این شهر درمعرض آلاینده های بسیارخطرناك قراردارد. بایدحریم صنایعی مثل پالایشگاهی ونیروگاهی امن باشد. وقتی شهری دركنارصنایع بنا می شود به ما اثبات می كندكه ملاحظات زیست محیطی رعایت نشده است. نكته دوم این است كه این صنایع در یك دشتی به نام كزاز شازند و روی آب های زیرزمینی مستقر شده است.این دشت درگذشته یكی از قطب های مهم كشاورزی بوده است. موضوع مهم این است كه استفاده بی رویه از سفره های زیرزمینی باعث فرونشستن زمین خواهد شد، این اتفاقی در همدان افتاده است و اگردرشازند زمین فرونشیند بی شك به صنایع آسیب خواهدرسید.این آسیب ها آلایندگی خاك وهوا برای مردم منطقه بسیارخطرناك ومشكل آفرین خواهد بود. پالایشگاه امام خمینی(س) شازند روزانه16 میلیون لیتربنزین باكیفیت بالا تولید می كندكه بیشترین درصدگوگردآن گرفته شده است و این تولیدات دركاهش آلودگی كلان شهرها بسیارموثر است. همچنین محصولات پتروشیمی شازند برای كشور ارزآوری بسیار خوبی دارد. نیروگاه حرارتی منطقه هم به استان های همدان ولرستان برق می دهد. این صنایع دربحث اقتصادكشور بسیارمهم وتاثیرگذارهستند.با توجه به خشكی استان مركزی آیابحران آبی در منطقه شازندوجوددارد ؟میانگین بارندگی دراستان مركزی بین 120تا 200میلمتردرسال است به این ترتیب این استان جزو استان های نیمه خشك كشورمحسوب می شود. بارندگی در شهرستان شازندمیانگین بین 460تا500 میلمتردرسال است كه بالاترین میزان بارش را در منطقه دارد. این بارش ها درمناطق سردسیروكوهستانی واقع می شودكه عمده این آب از دسترس خارج است.كشت محصولات كشاورزی منطقه به صورت دیمی است تا آب بری كمتری داشته باشد.كیفیت خاك شازند بسیارمرغوب است. درشازند مشكل جدی درحوزه بحران آبی وجود ندارد. حتی آب شرب اراك از سدكمال صالح در شهرستان تامین می شود.وضعیت جاده ها و راه سازی شازند چگونه است ؟شهرستان شازند بین دوركریدورجنوب وغرب كشور قرارگرفته است.این آزادراه ها ازیك طرف به همدان،كرمانشاه وكردستان و ازسمت دیگر به بروجرد وخرم آباد وتا جنوب كشوردسترسی دارند. این جاده ها از راه های ترانزیتی و موثركشورمحسوب می شوندكه از نزدیكی شهرشازند می گذرند. البته این آزادراه ها هیچ نقشی درتوسعه شهری ندارند. جاده شازند به ازنا به قسمت شهری استان لرستان ارتباط پیدا می كند وجاده اراك به بروجرد ازسمت غرب استان لرستان رابه همدان وصل می كند. از راه های مواصلاتی بسیار مهمی كه دردست احداث است آزادراه تهران به اندیمشك است مطالعات این آزاده راه به ازقبل انقلاب برمی گردد كه از مركزشهرستان شازند عبور می كند. باتكمیل جاده ازنا به اراك وآزاد راه تهران به اندیمشك راه های مواصلاتی ازكیفیت خوبی برخوردارخواهندشد.یكی ازمزیت های شهرستان شازنداین است كه ازخطوط ریلی برخوردار است. باتوجه به اینكه ازمحل اعتبارات تملكی استان، تامین اعتبارشده ایم اما همچنان درحوزه راه های روستایی با مشكلات جدی روبه روهستیم .عمده راه های روستایی آسیب دیده وبرای مردم دردسرسازشده اند. همچنین باید به این موضوع هم اشاره كنم درجایی كه جمعیت متمركز كمتری وجود دارد، حاكمیت ازعواقب اعتراضات آن منطقه مطمئن است ومی داند مردم این مناطق مشكل آفرین نخواهند بودكه به نظرم این موضوع از عدالت اجتماعی به دوراست.وجود صنایع مهم، شازند را از اهمیت بسیارزیادی برخورداركرده است چرا باتوجه به این صنایع توسعه در منطقه خوب نیست ؟سالیان گذشته به دلیل ماهیت جغرافیایی، اراك ازتهران جدا شدولقب استان مركزی را به خودگرفت. متاسفانه درشهرستان های مثل شازند،كمیجان وخمین روستاهایی وجود دارندكه ازنظرامكانات بسیار ضعیف هستندو جزو مناطق محروم به حساب می آیند. وضعیت جمعیتی شهرستان شازند چگونه است؟باتوجه به اینكه جمعیت كشوردرسال 56 سی وپنچ میلیون نفربوده،جمعیت شازند آن زمان 160 هزار نفربوده است. امادرحال حاضرجمعیت شهرستان شازند به 117 هزار نفرمی رسدكه این نسبت ازقبل از انقلاب هم كمترشده است.انسان ها همیشه جایی رابرای زندگی انتخاب می كنندكه رفاه بیشتری درآنجا وجودداشته باشد. همین مسائل باعث شده جمعیت درمناطقی كه از امكانات رفاهی بیشتری برخوردار هستند، متمركزشوند؛ از طرف دیگر شاهد خالی شدن مناطق كم جمعیت هستیم كه این تهدیدجدی برای امنیت كشور به حساب می آید واستقرار حاكمیت جغرافیایی در سراسركشور را دچار مشكل می كند.در حوزه بهداشت و درمان وضعیت به چه شكل است؟متاسفانه سرانه حوزه بهداشت ودرمان درمنطقه ما بسیار پایین است. شازندجزو شهرستان هایی است كه بیمارستان دولتی ندارد، فقط یك بیمارستان 96 تخت خوابه وجودداردكه متعلق به تامین اجتماعی است.خوشبختانه باپیگیری های انجام شده مجوز ساخت بیمارستان 160تخت خوابه با سرمایه گذاری پتروشیمی درمنطقه شروع شده است. متاسفانه امكانات دولتی توانایی احداث بیمارستان را ندارد؛ همچنین ساخت بیمارستان با سرمایه گذاری پتروشیمی بسیار بحث برانگیزو دردسرسازشده كه این نوع نگاه ها بسیارخطرناك است. نبایدامكانات رافقط درجاهایی كه نگاه سرمایه داری وجود دارد، برد. در دوسال گذشته اقداماتی ازسوی دانشگاه علوم پزشكی اراك به نمایندگی از وزارت بهداشت ودرمان انجام شده كه این فعالیت های قابل قبول بوده است.متاسفانه از دیرباز درحوزه بهداشت ودرمان درمنطقه بامشكلات اساسی روبه رو بودیم كه باید سعی كنیم دراین زمینه كارهای بیشتری انجام دهیم.آیا در این سال ها جذب توریست داشته اید؟یكی از جذاب ترین مناطق استان مركزی شهرستان شازنداست زیراكوهنوردان وصخره نوردان درتمام طول سال به قله معروف شهباز می آیند. صخره معروفی به نام لج برای سنگ نوردان ویك پیست اسكی هم درمنطقه وجود دارد.همه این موارد باعث شده درمنطقه جذب توریست به خصوص توریست ورزشی داشته باشیم . ازلحاظ طبیعت شهرستان شازند درمرتفع ترین قسمت استان مركزی قرار دارد، خط ریل راه آهن نیز از این مناطق مرتفع می گذرد كه جاذبه توریستی خاصی دارد. دركوهستان های منطقه سراب های معروفی وجود دارد كه چشم انداز بسیار زیبایی دارد. به تازگی درشازندآثارتاریخی باارزشی با قدمت هزارساله كشف شده است .كاوشگران اثری را ازدوره ساسانیان پیداكردندكه این آثار بسیارمهم است.ساسانیان بیشتردر اطراف شیراز ومناطق غربی كشور بوده اند وكشف این اثر در منطقه نشان می دهد ساسانیان نفوذ بسیارزیادی دركشور داشتندكه می تواند زندگی درخاورمیانه را دوباره بازتعریف كند.باتوجه به تست كربن 14 درمنطقه، اسكلتی باقدمت 7500ساله كشف شده كه بسیار شگفت انگیزاست.كشف این مواردبرای باستان شناسان ومورخان بسیارارزشمند است زیرابیشتر آثاركشف شده به 3000سال قبل بازمی گردد.درشازند امامزادگان معتبری وجوددارند كه جذب گردشگر مذهبی دارد.بزرگ ترین گنبدكشور درشهرآستانه شازند است كه قدمت آن به 850سال پیش بازمی گردد.چه برنامه هایی برای توسعه همه جانبه حوزه انتخابیه خود دارید؟بنده با شعارملی ازمردم رای گرفتم. معتقدم باید مسائل درسطح كلان حل شود و هیچ وقت نمی توان به صورت جزیره ای معجزه خلق كرد. برای اینكه توسعه شهرستان شازند سرعت پیداكند و جوانان در منطقه ماندگارشوند، روی نكات اساسی مثل اشتغال بسیاركاركردم. دراین دوسال ونیمی كه از مجلس می گذرد با پیگیری هایی كه انجام شده توانستیم 540 نفررادرحوزه اشتغال، مشغول به كاركنیم. درست است این عددنسبت به میزان بیكاری منطقه كم است اما همین افراد قرار بود ازدیگراستان ها به شازند بیایند. از دیگرمواردی كه برای توسعه منطقه پیگیری شد، گرفتن اعتبار 74میلیارد و500میلیون تومان برای تكمیل جاده شازند به ازنا بوده كه اكنون در مرحله مناقصه است. این جاده بین دواستان لرستان واصفهان ارتباط برقرار می كندومسیر شازند به اصفهان را نزدیك خواهد كرد. در مسیر توسعه شازند اول راه های مواصلاتی مثل آزاد راه تهران به اندیشمك داریم، بعد موضوع اشتغال و احداث بیمارستان 160 تخت خوابه است.حقابه وآب شرب سه شهر و43روستا از سدكمال صالح تامین می شود. همچنین كارخانه قدیمی تولید قند درمنطقه وجود داردكه تعطیل شده است. درتلاشیم این كارخانه را دوباره احیاكنیم. اگر این كارخانه دوباره فعال شود تا حدودی درراستای توسعه شهرستان شازند گام های موثری برداشته ایم.موضوع بیماری گسترده درروستای كزازشازند چیست؟ مردم منطقه معتقدند بیماری شان به دلیل وجود پالایشگاه است؟ هیچ شكی نیست كه این سه صنعت پالایشگاه،نیروگاه وپتروشیمی به محیط زیست جانوری وگیاهی، آب،هواوخاك وهمچنین انسان صدمه وارد می كند.افزایش بیماری های صعب العلاج درحوزه ما به دلیل وجوداین صنایع است؛ همچنین آمارهایی مبنی بر اینكه 80درصد ساكنان این مناطق سرطان دارند، واقعیت ندارد زیرامطالعات دقیقی روی این موضوع صورت نگرفته است.ازطرف دیگر منكرمسائل ومشكلات درروستای كزازنیستیم؛ می دانیم زندگی درآنجا بسیار سخت است.قراراست كارگروهی تشكیل شودتاروی كاهش آلودگی هوای روستاهای كزار،علی آباد، قدمگاه وجمال آباد كاركند.شما مخالف خصوصی سازی پالایشگاه امام خمینی(س) شازندهستید و حتی موضع گیری داشتید، علت این مخالفت چیست؟ آیا خصوصی سازی به روند مدیریت این صنایع اشكال وارد می كند؟دراصل 44 آمده كه برای كاهش تصدی گری دولت باید امورات به مردم سپرده شود. اماواقعیت این است كه این اصل تبدیل به بهانه وابزاری برای شانه خالی كردن از یك سری مسئولیت ها شده است. وقتی صنایع مادری مثل هپكو وآذرآب اراك را به بخش خصوصی واگذار كردند، مدیریت آن ها دچار مشكل شدكه این مشكلات كاهش تولیدات واعتراضات كارگری را به دنبال داشت. باید به این اصل توجه كرد؛ زمانی كه می خواهیم اموری را به بخش خصوصی واگذار كنیم، ابتدا بایدتونایی آن شخص را درنظربگیریم. برخی پروژه ها توسط دولت به بخش خصوصی واگذار می شودكه بسیار مفید وكارآمد است برای مثال در امورتجارت همیشه دولت كارهارا به تجارماهر می سپارد زیرا می داند تجاردرسود وزیان با دولت شریك هستند. برای سود بهتر دقت بیشتری می كنند وازطرف دیگر هم سوءاستفاده های دولتی دراین خصوص همیشه صفراست. اما دربحث پالایشگاه ها قضیه فرق می كند.دركشور شركت یا شخص حقیقی وحقوقی توانمندی كه بتوانددر حوزه نفت سرمایه گذاری كند وكارایی لازم داشته باشد،نداریم. همچنین به دلیل منع قانونی نمی توانیم این صنایع را به شركت های خارجی واگذار كنیم .عده ای معتقدندوقتی صندوق بازنشستگی وشركت های مرتبط باشستا وسهام عدالت به شركت های خصوصی واگذارشد، پس می توان این صنایع را خصوصی كرد. درصورتی كه این شركت ها درآخر به دولت وصل می شوند. مساله مهم درباره سرمایه گذار درحوزه نفت این است؛ فردی كه اهلیت ومدیریت لازم را دراین خصوص داشته باشد دركشورنداریم. نفت شرایط خاصی دارد؛ افرادی كه می خواهند دراین حوزه فعالیت كنند ابتداباید فرد قابل اعتماد واتكایی باشند، بعداین افراد بایدبه حوزه روابط بین الملل ومراودات خارجی تسلط داشته وازلحاظ مالی به قدری قوی باشند كه حداقل چرخش یك سال مالی شركت داشته باشند.تولیدات پالایشگاه شازندگازوییل وبنزین است؛ این ماده هادرحمل ونقل كشور موثرهستندوباید به این موضوع هم فكركرد؛ اگر پالایشگاه به شركت یا فردی واگذار شود كه از سیاست های كلی حاكمیت طبعیت نكند درآن صورت چه كاربایدكرد؟ نكته بعدی این است كه نفت جزوصنایع ملی است، پس صنایع مرتبط با نفت هم ملی محسوب می شود. نبایدمنافع ملی كشور به دست افراد به مخاطره بیفتد. بنده به هیچ عنوان موافق دولت بزرگ تر وتصدی آن برهمه امورات نیستم.اما برخی مسائل وموضوعات به نحوه مدیریت بازمی گردد. درست نیست به بهانه خصوصی سازی، رهاسازی كنیم. مشكلات كارخانه نیشكرهفت تپه به دلیل خصوصی سازی وعدم مدیریت مناسب پیش آمده است.درمدیریت شركت هپكو، اگرآن فردی كه مدیریت را برعهده گرفته بود به حوزه ماشین آلات سنگین ،راه سازی وكشاورزی مسلط بود آن شركت را آن گونه به زمین نمی زند.ناگفته نماند سازمان خصوصی سازی ، صنایع مشكل دار را دراولویت واگذاری قرارمی دهدكه این موردیكی از مشكلات جدی درواگذاری صنایع محسوب می شود. به هرحال صنایع چه سود ده وچه زیان ده باشند،سرمایه های ملی هستند. نبایدبا موافقت دو وزیر این صنایع به شركت های خصوصی واگذارشود ودست مالكان اصلی آن راكه مردم ایران هستند،كوتاه كرد. درباره عدم واگذاری پالایشگاه شازند باید عرض كنم وزارت نفت حكومت و امپراطوری برای خودش تشكیل داده كه ازهرحیث خودش را تافته جدا بافته می داند. درحال حاضر درتحریم ها به سرمی بریم وفشارهای خارجی روی كشور زیاداست و یك ریال هم باید برای مان ارزش داشته باشد. فراموش نكنیم حوزه بنزین وسوخت ازمسائل بسیارمهمی است. واگذاری این صنایع مهم به شركت های خصوصی ریسك خطرناكی است. برای عدم واگذاری پالایشگاه به شركت خصوصی، امضای مجمع نمایندگان و استانداربه عنوان نماینده مردم شهرستان را به دولت فرستادیم تااگر این امراتفاق افتاد،آیندگان بتوانندبه راحتی مقصران اصلی راشناسایی كنند.چرا به قیمتی كه دولت برای گندم درنظرگرفته معترض بودید؟ خرید وفروش گندم دركشور چگونه است ؟بنده دركمیسیون كشاورزی مجلس و یك روستا زاده هستم وتحصیلاتم در حوزه كشاورزی واصلاح نژادی است. تاكنون تمام مسئولیت هایی كه برعهده داشتم، همه درحوزه كشاورزی بوده است.در قانون پیش بینی شده برای جلوگیری از ضرر وزیان كشاورزان، دولت باید یك قیمت پایه تحت عنوان خرید تضمینی گندم مشخص كند.برخی ازمحصولات مثل گندم ،چای،كشمش ودانه های روغنی تحت حمایت دولت هستند.دولت در قبال خریدتضمینی باكشاورز به قیمت پایه می رسدومقرر می كند اگر كشاورز نتواندمحصولش رادر بازار بفروشد،دولت با قیمتی كه تعیین كرده، آن را ازكشاورز می خرد. درماده 33 وافزایش بهره وری آمده، دولت مكلف است به جای خرید تضمینی محصولات، قیمت تضمینی اعمال كند تابا خرید وفروش كالاها در بورس قیمت اصلی محصولات مشخص شود. برای مثال اگر قیمت كالایی 1000تومان باشدوقیمت تضمینی آن 1300 تومان اعلام شود، دولت به كشاورز 1300 تومان نمی دهد بلكه كشاورزگندم را از كانال بورس به فروش می رساند و مابه التفاوت قیمت بین 1000تا 1300 تومان را به كشاورزمی دهد.به قیمت تضمینی نگاه قانونی وجود دارد اما قانونی اجرانمی كنند. درباره دیگركالاها بحث های آنچنانی وجودندارد؛ برای آن محصولات قیمتی تحت عنوان قیمت تضمینی اعلام می شودكه همان قیمت تمام شده برای كشاورزان است. درمحصولات كشاورزی حمایت بیمه ای درقالب پایین بودن یا افت قیمت ها وجود ندارد، بیمه فقط درقالب خسارت هاپرداخت می شود. درباره گندم موضوع فرق می كند و درواقع می خواهند باحمایت ازكشاورزان ازاین كالای اساسی حمایت كنند. مساله بعدی این است كه باتوجه به بحران اقتصادی دركشور وكاهش ارزش پول ملی ،قیمت ارزی محصولات كشاورزی هم بسیارپایین آمده است. درجهان، گندم ایران از كیفیت بالایی برخورداراست. قیمت گندم 1.3دلار برآورد شده وبه فروش می رسد؛ درصورتی كه در افغانستان 2000تومان به بالا ودرعراق وتركیه 2500تومان برآورد شده است. زمانی قیمت تضمینی خرید گندم دركشور بسیارپایین اعلام می شود وكشاورز هم دراین قیمت صرفه اقتصادی نمی بیند.درنتیجه پای دلالان یا همان واسطه گران گندم به میان می آید، آن ها گندم را با قیمت مناسب از كشاورزان می خرند و به صورت غیر قانونی ازكشور خارج می كنند. این موضوع با تدابیرامنیتی دراقتصادوحتی اقتصاد مقاومتی هم مغایرت دارد. همیشه برایم جای سوال است؛ چرا درحوزه كشاورزی همیشه تنگ نظری وجود دارد؟!گندم، كالای بسیارمهمی برای كشورمحسوب می شود. مسئولان فكر می كنند باممنوعیت درصادرات یاكنترل شدید می توانند جلوی قاچاق این كالارا بگیرندكه باید بگویم ، این كالا قابل نگهداری است وبعد اینكه هیچ نظارتی روی مبنای ورودی وخروجی گندم دركشوروجود ندارد؛ به همین دلیل قاچاق گندم به راحتی انجام می شود. این را نیز اضافه كنم حتی دولت درتامین نهاده ها هم تاكنون خوب عمل نكرده است؛ در سال زراعی وزمانی كه كشت گندم صورت می گرفت به بسیاری از نقاط ، كود شیمیایی نرسیده بود. این موضوعی راكه دولت درباره تامین نهاده ها مطرح می كند،قبول ندارم زیرا به این معناست كه قیمت تمام شده برای گندم بالاست. سال گذشته دولت ابتدا قیمت تمام شده را 1300تومان اعلام كرد،بعدآن را به 1470تومان تغییردادكه به نظرم هیچ كدام از این قیمت ها منطقی نبود. باید حداقل قیمت 2000تومان درنظرگرفته می شد. اگردولت با قیمت پایین گندم را ازكشاورز بخرد، بی شك خودش ضررخواهدكرد زیرا دلالان با قیمت مناسب گندم رااز كشاورزان می خرند و به صورت قاچاقی ازكشور خارج می كنند. درنتیجه دولت مجبور به واردات گندم می شود .درواقع آن هزینه ای را كه بایدبه كشاورز بپردازد،صرف واردات گندم می كند. بنده منكر محدودیت های مالی دركشور نیستم اما زمانی كه رییس سازمان برنامه و بودجه قبل از ارائه لایحه بودجه به مجلس اشاره می كندكه حقوق كاركنان دولت 20درصد اضافه پیدا خواهدكرد؛ چرا در باره خریدگندم تنگ نظری وجود دارد؟ مگرگرانی وفشاراقتصادی فقط به كارمندان دولت فشار وارد می كند؛ چرا به بخش كارگری توجه كمتری می شود؟ همیشه تبعیض ها وتصمیم گیری های غلط باعث افزایش شكاف طبقاتی درجامعه شده است.بی توجهی به كشاورزان، چه صدماتی به آن ها وارد می كند؟به غیراز بخش مكانیزه كشاورزی،عمده تولیدات كشاورزی در سطح روستاها صورت می گیرد. بی توجهی به بخش كشاورزی، فعالان این بخش را فراری می دهد. میانگین سن كشاورزان از45سال به بالا ست كه بی شك افراد توانمندی بالایی نخواهند داشت.همچنین به دلیل مهاجرت هایی كه صورت گرفته است، داریم نیروی انسانی فعال درحوزه كشاورزی از دست می دهیم كه این امر اقتصادكشور را دچار تزلزل می كند.درتمام دنیا اقتصادكشاورزی دراولویت قرار دارد.چراحاكمیت نمی تواند دست دلالان را از مبادلات كشاورزی كوتاه كند؟دلال فی النفسه بد نیست؛ به كسی دلال می گویندكه با دلیل وبرهان دست به دادوستد می زند. متاسفانه دركشور تولیدات در زنجیره كاملی نیستند. زمانی كه درحلقه های زنجیر خلأیی وجود داشته باشد، آن خلأ ها را دلالان یا واسطه گران پرمی كنند.باید دراین بین یك ارتباط منطقی بین تهیه كننده ومصرف كننده بذر وجود داشته باشد.كشاورزان باید بتوانند بذر راخودشان تهیه كنند؛برای مثال تهیه وتولید نهاده هایی مثل كود شیمیایی توسط صنف وتشكل های كشاورزی انجام گیرد. وقتی محصولات به مرحله برداشت ،تبدیل و حتی خام فروشی می رسند، بایدبرای آن ها بازار وجود داشته باشد. این كارها درقالب یك زنجیر به هم متصل هستندكه به صورت یك سندیكا یا شركت انجام می شود. درگذشته شركت های سهامی وزراعی این كارها را می كردند؛درآن زمان شاهد حلقه های واسطه ای تحت عنوان دلالان نبودیم. نمی دانم چراحاكمیت كنترل نمی كند. هرجا قیمت غیرواقعی بوده همیشه حمایت های ظاهری وجود داشته است. درمجلس نطقی داشتم كه درآن اشاره كردم زمانی كه به سمت قیمت های واقعی واقتصادشفاف برویم، دیگر نیازی به مراقبت ها نیست. چگونه می توانید برای كنترل قیمت هاوكیفیت محصولات وازبین بردن دلالان ناظرگذاشت.كشورهای موفق همیشه زمینه رقابت سالم ایجادمی كنند. اگردنبال بازارهستیم، بایدكیفیت را بالا و قیمت را پایین بیاوریم. فقط محصولات ازحیث امنیت،بهداشت وسلامت نیاز به كنترل دارند.درباره جلوگیری از قاچاق دركشور مراقبت های زیادی صورت می گیرد اما توسعه قاچاق اجتناب ناپذیراست. درواقع مشكلات با نظارت حل نخواهد شد. باید با واقعیت هاكنارآمد ومبادلات بین المللی را به رسمیت شناخت؛ باید به گونه ای بازی كردكه آسیب ها به كمترین میزان برسد.متاسفانه دراین امرهمیشه مسیرها غیرواقعی تعریف می شودكه باعث اتفاقات عجیبی می شود .زمانی كه دركشور پشتوانه ارزی یا ذخایرفلزات گرانبها را ازدست می دهیم، باید بدانیم كه بی شك كاهش ارزش پولی ملی خواهیم داشت.امروزه درجنگ اقتصادی باآمریكا هستیم كه باید به صورت جدی ودقیق مدیریت شود.نظرشما درباره محصولات تراریخته چیست؟محصولات تراریخته رایك خطرجدی می دانم. می توان برای افزایش تولیدات اقدام به اصلاح نژادكردكه این اصلاحات مشكل ساز نیست زیرا لطمه ای جدی به ماهیت ژنتیكی محصولات وارد نمی كند.درواقع انتخاب برتركردیم اما درمورد محصولات تراریخته دستكاری ژنتیكی صورت می گیردكه ماهیت محصول تغییر را می دهد.گل های زینتی ازمحصولات تراریخته هستند؛ برای مثال یك گل رادر600رنگ مختلف تولید می كنند. شاید درباره گل وگیاهان زینتی این محصولات مشكل آفرین نباشند.اما درتامین غذا باید سال ها بگذرد وآزمایشات متعددی صورت بگیردتا معلوم شود این تغییرژنتیكی چه مشكلات و اختلالاتی ایجادكرده است. موضوع محصولات تراریخته بسیار مهم وحایزاهمیت است و درباره این محصولات هنوز مطالعات دقیقی صورت نگرفته است حتی كشورهایی كه ادعا می كنند این محصولات را استفاده می كنند هم مطالعات ،سند ومدارك معتبری ندارند.این محصولات باید روی یك نسل آزمایش شود تا نتیجه این دستكاری های ژنتیكی معلوم شود. با دستكاری ژنتیكی یك موجود جدید خلق می شودكه خیلی قابل كنترل نیست و اگرتكثیرپیدا كند هم قابل مهار نیست. با توجه به رشته تحصیلی ام به محصولات تراریخته خوش بین نیستم.درباره حل مشكلات منابع طبیعی وحفظ محیط زیست دركمیسیون كشاورزی مجلس چه اقداماتی صورت گرفته است ؟ دربرنامه ششم توسعه به موضوعات محیط زیست وحفظ محیط زیست از حیث قانون گذاری واسناد بالادستی توجهات زیادی شده ومشكل خاصی وجود ندارد. دربیشترمشكلات ماهیت اجرا وجوددارد. بایداین واقعیت را پذیرفت كه اقلیم درحال تغییركردن است . این تغییرات توسط انسان بوده كه با ایجاد تراكم درگازهای گلخانه باعث افزایش دمای كره زمین شده است وهمچنین تراكنشات بارندگی وتغییرات دما به دنبال دارد.می بینید هرچه می گذردشاهد بارش های زیاد همراه باسیلاب هستیم. یكی ازمواردی كه باعث تغییر اقلیم شده مصرف بی رویه ازآب های زیرزمینی درامر كشاورزی است كه باعث خالی شدن سفره های زیرزمینی می شوند. حتی این مصرف ها بیش ازحد باعث فرونشستن زمین هم می شود. این موارد مسائلی هستندكه به آن ها توجه نشده است. در باره دریاچه ارومیه باید بگوییم منشأتغذیه این دریاچه مختلف بودكه با احداث سد، آب های سطحی كه به دریاچه ارومیه می ریخت، محدودشد. وقتی به صورت اصولی از طبیعت بهره برداری نمی شود، مشكلات سخت وجبران ناپذیری ایجاد می شود.خشك شدن دریاچه ارومیه جدی وهشداردهنده است.بعضی ازاستان هایی كه با بحران آبی مواجه هستند، می خواهند از حوزه خلیج فارس ودریای عمان آب به استان های شان ببرند حتی برخی از نمایندگان گفتند می خواهنددریاچه مصنوعی درشهرشان ایجادكنند؛آیا این كارها باعث تغییر اقیلم نخواهد شد؛ اگراین تغییرات صورت بگیرد،چه مشكلاتی ایجاد می كند؟همه می دانندآب مایه حیات وضرورت زندگی است. در واقع آب باعث شكل گیری جوامع واجتماعات بشری شده است. تغییرات اقلیمی درمحدودیت منابع آبی حتی آب شرب باعث شكل گیری بخشی ازسكونتگاه ها نیزشده است. امكان اینكه دریاچه مصنوعی دربرخی شهرها زده شود، وجودندارد. اماتامین آب شرب از ضروریات زندگی است؛ زمانی كه نتوانیم آب از محل های تعیین شده تامین كنیم به انتقال آب ازبین حوضه ها روی می آوریم؛ برای مثال آب ازچهارمحال و بختیاری به اصفهان واز اصفهان به یزدو ازمناطق لرستان به قم برده می شود. باید حقابه درآب های مرزی ودرمسیر رود ارس به هرشكلی حفظ شود. انتقال آب بین حوضه ای، منحای هزینه هایی كه دارد می تواند مخاطرات اجتماعی هم داشته باشد.زمانی كه مردم به ارزش آب پی ببرند برای همیشه درآن محل ساكن وماندگارخواهند شد. قانون گذار باید دراقدامات ومجوزهایی كه در حوزه آب انجام می شود، بیشتردقت كند.یكی از مزیت های ایران این است كه هم ازشمال وهم از جنوب كشورساحل دارد. همچنین برای انتقال آب شرب باید برنامه ریزی دقیقی صورت بگیرد.مشكلات محیط زیستی را چگونه ارزیابی می كنید؟مشكلات درمحیط زیست به صورت طبیعی خودش را نشان می دهد. اما بی توجهی انسان ها هم به مشكلات دامن می زند.بروز ریزگردها یكی از مشكلات اساسی محیط زیست است.زمانی كه همكاری مان را با عراق رهاكردیم آیا به این موضوع فكر كردیم اگر مخاصمه ما با عراق تمام شود، می توانیم آن ها رامجاب كنیم دوباره با ما همكاری كنند تاكانون ریزگردها مهارشود. این همكاری صورت نگرفت ومشكلات توسعه دراین خصوص ادامه وگسترش پیدا كرده است. بعضی ازمشكلات قابل كنترل نیستند. ما درحفظ آب های سطحی ،حفظ خاك وسلامت هوا كوتاهی های بسیاركرده ایم.درخصوص حفظ حیات وحش وگیاهان خاص كه فقط درایران است وبه عنوان ذخایر ژنتیكی به حساب می آیند، آسیب های بسیار جدی زده شده است.شما به عنوان یكی از نمایندگان مجلس دهم چه نگاهی به عملكرد این دوره دارید؟برخلاف نظربرخی ازهمكاران، مجلس دهم را بسیار بهتر ازدیگر مجالس می دانم. اینكه گفته می شود مجلس آن كارایی لازم را ندارد، باید عرض كنم دخالت یك سری از نهادهای موازی روی عملكردنمایندگان تاثیرگذاشته است. برخلاف عرف غلطی كه درجامعه افتاده ومی گویند نمایندگان نظارت بركارهای دستگاه ها را جدی نمی گیرند ودنبال این هستند به هر گونه ای كه شده وزارتخانه ها ورود پیدا كنند را درست نمی دانم. این موضوعات فقط به این مجلس بازنمی گردد.باید به این نكته هم اشاره كنم كه زمانی یك نماینده جلب آرای مردمی برعهده خودش است وازطرف دیگر دركشورفعالیت های حزبی به صورت استانداردصورت نمی گیرد، درنتیجه نماینده باید دست به كارشودتا برای دوره های بعدی رای مردمی داشته باشد؛ به همین دلیل روی به كارهای توسعه ای می آوردتا مردم را مجاب كند دردوره های بعدی به او رای بدهند.درصورتی كه مجلس محل قانون گذاری است، این اشكال به مجلس دهم ودیگرمجالس وارداست . دركناراین ها قانون انتخابات كشورمعیوب است، پس نباید ازاین مجلس توقع كاركرد خوبی داشت. باتمام این تفاسیرفكرمی كنم مجلس دهم با توجه به تنوع سلیقه هاوتوازنی كه درنگاه های سیاسی آن وجود دارد وبا توجه به تصمیماتی كه گرفته، منهای چندمورد خاص كه انفعالی بوده، مجلس عاقلانه ای است و جزو مجلس های خوب 10 دوره محسوب می شود.باتوجه به شرایط كنونی كشور ، عملكرد دولت و تعامل پاستور و بهارستان را چگونه ارزیابی می كنید؟مجلس دهم برای دو دولت آقای روحانی سنگ تمام گذاشته است. مجلس با دولت بسیارهمكاری داشته اما توقعات مجلس از دولت برآورده نشده است. دولت باید به سمت جوانگرایی می رفت و دست به اصلاحات ریشه ای می زد .اما دولت آقای روحانی دست به عصا حركت می كند. این را نیز بگویم نباید تمام مشكلات وبحران های اقتصادی را به گردن دولت انداخت؛ بخش عمده این مشكلات به سیاست های چند سال گذشته بازمی گردد. دراین مسیر بیشترین درگیری ها وبحران ها درحوزه اقتصادی بوده است؛ همچین ازسوی دیگربا قدرتمند ترین اقتصادهای دنیا خودمان را درگیركرده ایم ودر معرض تهدیدات بین المللی قرارگرفتیم كه همه این ها باعث شد به سمت انزوا برویم. این مسائل زندگی را برای مردم سخت كرده است.در پایان نكته یا سخنی باقی مانده است كه برای مخاطبان ما بیان كنید؟! امیدوارم نمایندگان ودولتمردان باشهامتی پیدا شوند كه توان روبه روی شدن با واقعیت های جامعه را داشته باشند. اگرراهكارها را بپذیریم با قیمت های واقعی كناربیاییم و ارزیابی خوبی از خودمان داشته باشیم، بی شك تصمیمات صحیح تری خواهیم گرفت. دربخش تحریم ها وفشارها آنچه به مردم آسیب می زند به كلیت كشورمربوط می شود. اساسی ترین مایع تولیدی كشور بنزین وگازوییل است كه با قیمت صفرتومان عرضه می شود. باید قیمت ها را آزاد كرد؛ این آزاد سازی به قشرضعیف آسیب وارد نمی كند. البته بیشتر بسته حمایتی برای اقشارمرفه جامعه است .اصلاح قیمت ها ممكن است تبعات اجتماعی داشته باشد اما بی شك آرامش بعد ازآن به درآمدهای دولت بسیار كمك خواهد كرد.دولت می تواند حمایت هایش را جهت دار و معنادارتركند.اگر این شرایط اقتصادی دركشور ادامه پیدا كند، بی شك به بیراهه خواهیم رفت.محورهای گفت وگو:متاسفانه درجنوب كشور شاهدكاهش جمعیت به دلیل مهاجرت زیادهستیمدربحران اقتصادی به وجودآمده بركشورهزینه خانواده ها به شدت بالا رفته استبخشی از تصمیماتی كه دربودجه سال گذشته گرفته شده، انفعالی بوده استاز 80میلیون نفرجمعیت ایران بالای 70درصدمردم با مشكل اقتصادی مواجه هستنددرتصمیم گیری های اقتصادی همیشه یك فضای مبهمی وجودداشتدولت ها صاحب ایده وبرنامه مناسب نیستند بلكه این قانون گذار است كه می تواند مسیراصلی قوه مجریه رامشخص كنددرحوزه عمرانی وایجاد اشتغال درروستاهاكارهای مفیدوامكانات موردنیازبرای روستاها ایجاد نشده استازاساسی ترین سرمایه ها هركشوری اعتماد عمومی است وقتی شفافیت ها درسایه باشد، اعتماد عمومی هم ازدست می رودوقتی روستاها خالی ازسكنه باشند،چگونه می توانیم ازتعرض همسایگان اطمینان داشته باشیمكیفیت خاك شازند بسیارمرغوب است .درشازند مشكل جدی درحوزه بحران آبی وجود نداردسرانه حوزه بهداشت ودرمان درمنطقه ما بسیار پایین استساخت بیمارستان با سرمایه گذاری پتروشیمی بسیار بحث برانگیزو دردسرسازشده استدراین دوسال ونیمی كه از مجلس می گذرد با پیگیری هایی كه انجام شده توانستیم 540 نفررا مشغول به كاركنیممساله مهم در مورد سرمایه گذار درحوزه نفت این است كه فردی كه اهلیت ومدیریت لازم را دراین خصوص داشته باشد، دركشور نداریمصنایع چه سود ده وچه زیان ده باشند،سرمایه های ملی هستند و درست نیست به بهانه خصوصی سازی، رها سازی كنیمچرا درحوزه كشاورزی همیشه تنگ نظری وجود دارد،گندم كالای بسیارمهمی برای كشورمحسوب می شوددولت مجبوربه واردات گندم می شود درواقع آن هزینه ای راكه بایدبه كشاورز بپردازد،صرف واردات گندم می كندهمیشه تبعیض ها وتصمیم گیری های غلط باعث افزایش شكاف طبقاتی درجامعه شده استمحصولات تراریخته رایك خطرجدی می دانمدرحفظ آب های سطحی ،حفظ خاك وسلامت هوا كوتاهی های بسیاركرده ایممجلس دهم برای دو دولت آقای روحانی سنگ تمام گذاشته است

مطلب با عنوان خصوصی‌سازی به معنای رهاسازی نیست :: قانون از وب سایت قانون ghanoondaily با درج لینک اصلی خبر نمایش داده شده است و آپین در قبال محتوای اخبار هیچ مسئولیتی ندارد.

مطلب با عنوان خصوصی‌سازی به معنای رهاسازی نیست :: قانون از وب سایت قانون ghanoondaily با درج لینک اصلی خبر نمایش داده شده است.

اخبار گوناگون