روی خط خبر

موضوع: اقتصاد منبع: ایران اکونومیست
امتیاز: 5 5

مطلب با عنوان باج‌گیری پروژه‌های ناکارآمد محلی از منافع ملی از وب سایت ایران اکونومیست iraneconomist با درج لینک اصلی خبر نمایش داده شده است.

باج‌گیری پروژه‌های ناکارآمد محلی از منافع ملی

به گزارش ایران اکونومیست؛ بخشی نگری یکی از آفاتی است که همواره بودجه را تهدید کرده است، چه از سمت حوزه های مختلف و چه از سمت استان های مختلف با نگرش محلی. در سال جاری نیز شاهد استعفای نمایندگان اصفهان بودیم که گفته شد علت آن تخصیص ندادن ردیف بودجه برای تأمین آب استان بوده است.همچنین هنگامی که رئیس جمهور در حال دفاع از بودجه سال 1398 بود، تعدادی از نمایندگان خوزستان با تجمع مقابل مانیتور مجلس شورای اسلامی در کنار محل سخنرانی رییس جمهور ایستادند و تا انتهای نطق شاهد تنش هایی بین نمایندگان در این مورد بودیم.درخواست هایی از این دست در برهه های مختلف این زنگ خطر را به صدا در می آورد که ممکن است بخشی نگری برخی از نمایندگان باعث خارج شدن کلیت بودجه سال آینده از تعادل شود. این مورد هنگامی بیشتر جلب توجه می کند که بدانیم در اواخر سال آتی انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش رو داریم که می تواند امتیازگیری عده ای از نمایندگان را با انگیزه های انتخاباتی تشدید کند.*تأثیر انتخابات مجلس بر بودجه1398ایرناپلاس درباره آسیبی که رویکردهای محلی می تواند به بودجه وارد کند با یوسف کاووسی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت وگو کرده است. کاووسی می گوید: متأسفانه مسئله خیلی مهمی که همه ساله در رابطه با بودجه درگیر آن هستیم و حتی در برنامه های پنج ساله توسعه نیز با آن روبرو می شویم، بخشی نگری است. مخصوصاً در زمان هایی که به انتخابات نزدیک می شویم، این مسئله پررنگ تر می شود. انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه بی تأثیر نیست.وی می گوید: این مسئله در استان ها بیشتر از تهران نموده پیدا می کند. نمایندگان شهرهای کوچک برای جذب آرا وعده های مختلفی می دهند. این افراد برای اینکه رأی بیاورند و به مجلس وارد شوند، خیلی هزینه می کنند. این هزینه ها از جاهایی انجام می شود که منابع ثروت و قدرت هستند. این نمایندگان به سمت آن ها تمایل پیدا می کنند و به نوعی وامدار و بدهکارشان می شوند.*نهی رهبری از وامداری نمایندگان به اهالی ثروتکاووسی تصریح می کند: مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی های خود خصوصاً در مواردی که نمایندگان مجلس نزد ایشان می روند، به این مسئله اشاره می کنند که نمایندگان نباید وامدار اهالی ثروت باشند. بعضاً این افراد وعده هایی به صاحبان ثروت و قدرت در منطقه می دهند و می گویند که سعی می کنیم این موارد را جبران کنیم. در واقع این رویکرد منفعت رساندن به بخش خاصی از جامعه یک استان یا شهر خاص است.*عوام گرایی با بیان وعده های غیرقابل اجراوی در ادامه می افزاید: بخش دیگر مردم عادی هستند، این مردم عادی برای اینکه بخواهند رأی دهند، باید موضوعی برای آن ها جذاب باشد. مواردی همچون ساخت راه، فرودگاه، بیمارستان یا ارائه خدماتی که در حقیقت ممکن است در شهر یا استان همجوار باشد، اما در آن منطقه ارائه نشده نباشد. این موارد باعث می شود نمایندگان در زمان انتخابات وعده هایی بدهند که از نظر علمی دارای اشکال است، از نظر اقتصادی قابلیت اجرایی شدن ندارد و افزون بر این، از نظر سیاسی برای دولت مشکل ایجاد می کند.کاووسی درباره مصادیق چنین وعده هایی اظهار می کند: مواردی همچون احداث سد و بیمارستان از این دست است. این در حالی است که نماینده مجلس در مقام اجرا نیست و نباید در این زمینه قول بدهد. برای نمونه سد گتوند با هزار مصیبت در سال های گذشته ساخته شد و اکنون مشخص شده تا چه حد آثار زیان باری دارد و با اینکه یک بار بهره برداری شد، اما آن را متوقف کردند. این نشان می دهد که هنوز بررسی کارشناسی درباره آن سد انجام نشده است.این کارشناس مسائل اقتصادی می افزاید: در سال های گذشته به طور ویژه بحث ساخت فرودگاه مطرح شد. حتی در مورد قم که نزدیک تهران است و فرودگاه امام خمینی(ره) با این شهر فاصله زیادی ندارد، برخی نمایندگان در دوره قبل مطرح کردند که برای قم فرودگاه اختصاصی تأسیس شود.*ساخت فرودگاه، مد روز بودوی یادآوری می کند: در یاسوج نیز این مسئله مطرح بود. در حالی که آنجا یک منطقه کوهستانی است، سال ها نمایندگان دنبال تأسیس فرودگاه برای یاسوج بودند. کارشناسان این حوزه به علت مسائل اقلیمی با این موضوع مخالفت می کردند، اما در نهایت این کار انجام شد. تا کنون چند هواپیما در آن منطقه سقوط کرده اند. به همین علت هواپیماهایی با ظرفیت کم و حتی از نوع ملخی خریداری کردند تا این مناطق را پوشش دهد. به عبارتی مد شده بود که در سال های اخیر تمام مراکز استان ها و شهرهای بزرگ فارغ از نیازها و ظرفیت خود، فرودگاه داشته باشند.کاووسی می گوید: درباره بیمارستان ها نیز همین طور است. حتی برخی شهرها که بیمارستان های مناسبی داشتند، به دنبال این بودند که بیمارستان های بزرگتری داشته باشند. هم رقابت های محلی و هم رقابت های استانی باعث چنین مسائلی می شود.*ماجرای نماینده سراوان، نمونه اولویت داشتن منافع شخصی نمایندگانوی تأکید می کند: از سوی دیگر منافع شخصی نیز مطرح است، مانند اتفاق اخیر که در رابطه با نماینده سراوان افتاد. وعده هایی در زمان انتخابات مطرح می شود که این افراد در صورت انتخاب شدن، ناچارند در دوره نمایندگی خود آن ها را پیگیری کنند. این پیگیری ها منجر به اتفاقاتی می شود از جمله همین مسئله که بازتابی منفی در جامعه داشت.کاووسی اقدامات اخیر نمایندگان اصفهان را نیز در همین راستا ارزیابی کرده و می گوید: در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی، از سوی نمایندگان یزد در مجلس وعده داده شد که آب شیرین به صورت لوله کشی از اصفهان به یزد منتقل شود. زمانی که آقای صادق خلخالی نماینده قم بود، پیگیری می کرد که یک سد در ساوه احداث شود و آب شیرین به قم انتقال پیدا کند.وی معتقد است: قضیه اصفهان نیز به نوعی همان مسئله است. نمایندگانی که در دوره قبلی انتخابات قول داده بودند جلوی انتقال آب از اصفهان به یزد را بگیرند، اکنون سال آخر نمایندگی خود را تجربه می کنند و آن کار نیز انجام نشده است. در نتیجه از روش های مختلفی مانند سؤال، طرح در مجلس، استیضاح، آبستراکسیون، استعفای صوری و... استفاده می کنند. با چنین اقداماتی مسائل صنفی و سیاسی خلط می شود.*دردسر کاهش بودجه استان ها برای دولتکاووسی با بیان اینکه به علت محدودیت هایی که بودجه سال 1398 دارد، چنین مسائلی نمی تواند در آن مطرح شود، اظهار می کند: سهم استان ها در این بودجه به یک سوم سال گذشته کاهش یافته است. این یعنی تمام تقاضاهایی که در راستای موارد یاد شده بود، تحت الشعاع قرار می گیرد. هر وعده ای که پیش از این از سوی نمایندگان مطرح شده بود، عملاً برای سال 1398 محقق نمی شود. در این سال بحث انتخابات مجلس نیز مطرح است. وعده های مطرح شده و میزان عملیاتی شدن آن ها در این سال از سوی رسانه ها یادآوری می شود.وی در این رابطه اضافه می کند: این کار در انتخاب شدن یا نشدن نمایندگان فعلی اثری مستقیم دارد و به همین علت این افراد، دولت را تحت فشار زیادی قرار می دهند. نمونه اش اتفاقی بود که هنگام نطق رئیس جمهور پیش از ارائه لایجه بودجه رخ داد و خیلی نادر بود. شأن و ادب نمایندگی که بارها توسط مقام معظم رهبری نیز مورد اشاره قرار گرفته، چنین رفتاری را ایجاب نمی کند. این افراد حتی چنین موضوعی را نیز مد نظر قرار نمی دهند.این کارشناس مسائل اقتصادی درباره پیش بینی خود از برخورد مجلس با لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت می گوید: وقتی بودجه هر استان به یک سوم کاهش یابد، به این معناست که در حالت منطقی هر سه طرحی که قرار بوده در یک استان اجرایی شود، به یک طرح کاهش می یابد. البته این در شرایطی است که پول آن تأمین شود. برداشت من این است که تعدادی از نمایندگان مجلس با رویکرد محلی به دولت فشار می آوردند.

مطلب با عنوان باج‌گیری پروژه‌های ناکارآمد محلی از منافع ملی از وب سایت ایران اکونومیست iraneconomist با درج لینک اصلی خبر نمایش داده شده است و آپین در قبال محتوای اخبار هیچ مسئولیتی ندارد.

مطلب با عنوان باج‌گیری پروژه‌های ناکارآمد محلی از منافع ملی از وب سایت ایران اکونومیست iraneconomist با درج لینک اصلی خبر نمایش داده شده است.

اخبار گوناگون