روی خط خبر

موضوع: سیاست منبع: مردم سالاری
امتیاز: 5 5

مطلب با عنوان مردم سالاری آنلاین - یک رگ تصمیمات کشور به۱۴۰۰وصل است از وب سایت مردم سالاری mardomsalari با درج لینک اصلی خبر نمایش داده شده است.

مردم سالاری آنلاین - یک رگ تصمیمات کشور به۱۴۰۰وصل است

یک فعالی سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در سطح کشور از الان یا شاید هم از یکسال قبل تمام تصمیمات، اتفاقات و مباحث، یک نیم نگاه و یک رگش به ۱۴۰۰ وصل است. امکان ندارد شما تصمیمات و مسائل سیاسی کشور، تندروی‌ها، کند‌روی‌ها و غیره را بررسی کنید و در نهایت به آیتمی به نام ۱۴۰۰ نرسید. به گزارش ايلنا، الیاس حضرتی  با روایت اتفاقات روز استیضاح وزیر اقتصاد و استعفای خود از فراکسیون امید، از دغدغه‌هایش در رابطه با جریان اصلاحات سخن می‌گوید.  حضرتی معتقد است اصلاح‌طلبان در سال‌های ۷۶ و ۸۸ فریز شده‌اند و همین موضوع هم باعث شده تا در شرایط فعلی کشور، دیگر آن محبوبیت و اقبال سابق را نداشته باشند. قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین در تشریح برنامه‌هایش برای حزب اعتماد ملی می‌گوید: برنامه انجام کارهایی را داریم که به نظر من در نوع خودش جدید خواهد بود و ان شاءالله به سمتی حرکت می‌کنیم که حزب را از سیاسی بودن صرف به حزبی سیاسی اجتماعی تبدیل کنیم. متن کامل گفت‌وگوی الیاس حضرتی با ایلنا را در ذیل می‌خوانید: اصلاح‌طلبان نسبت به فعل و انفعالات کشور عقب ماندگی پیدا کرده‌اند در روز استیضاح وزیر اقتصاد کمتر کسی گمان می‌کرد کرباسیان با وزارت‌خانه اقتصاد خداحافظی کند؛ فضای مجلس نیز حکایت از این داشت که وزیر اقتصاد دولت دوازدهم در کابینه خواهد ماند اما بعد از نطق شما عده‌ای می‌گویند که بیان برخی از مسائل جاری کشور آن هم توسط یک عضو اصلاح‌طلب مجلس ورق را برگرداند. آیا واقعا چنین است؟  من براساس یک تحلیل و یک نگاه اساسی به موضوعات اجتماعی و سیاسی کشور تصمیم به استیضاح وزیر اقتصاد گرفتم. آن تحلیل هم این است که معتقدم اصلاح‌طلبان نسبت به فعل و انفعالات و مشکلات کشور و نیازهای مردم یک عقب ماندگی پیدا کرده‌اند؛ یعنی اصلاح‌طلبان همچنان در فضای سال ۷۶ و سال ۸۸ ماندگار شدند. شاید علت این موضوع، فشارهای وحشتناکی باشد که حکومت بر بدنه اصلاح‌طلبی، سران اصلاح‌طلب و اندیشمندان اصلاح‌طلب وارد کرده است و باعث شد که آنها پراکنده شدند و تشکل‌ها و احزاب بهم خورد، هسته‌های فکری و اتاق‌های فکر بهم خورد، تعداد زیادی زندان رفتند تعداد بیشتری محدودیت پیدا کردند و همچنان موضوع اصلی‌شان مباحث سیاسی صرف آن هم در حیطه‌های خاصی است. در حالی که نیازها و اولویت‌های مردم عوض شده است. در حال حاضر دغدغه‌های زندگی‌ و دغدغه‌های روزمره مردم چیز دیگری است. سنسورهای مردم برای مسائل دیگری تنظیم شده است و مباحث و موضوعات دیگر را نمی‌شنوند و برایشان اولویتی ندارد و لذا اگر اصلاح‌طلب‌‌ها، یک جبهه سیاسی و یک حزب سیاسی نتواند اولویت‌های نیازها و دغدغه‌های مردم را درک کند قطعا از صحنه سیاسی کشور حذف می‌شود. اصلاح‌‌طلبان همچنان ذهنشان در سال ۸۸ فریز شده است به نظر شما مردم از اصلاح‌طلبان فاصله گرفته‌اند؟ الان اصلاح‌طلب‌ها دیگر مثل سابق مورد اقبال بخشی از جوان‌ها نیستند؛ علاوه بر جوان‌ها مردم عادی و عامه جامعه هم دیگر مثل گذشته اقبالی به اصلاح‌طلبان ندارند. البته این را هم متذکر شوم که عدم اقبال به سمت اصلاح‌طلبان به معنای گرایش آنها به سمت اصولگرایان نیست، چون به طور ریشه‌ای اصولگرایان مورد اقبال نیستند. انتظار اما بر این بوده و هست که اصلاح‌طلبان همچنان محبوب دل جوان‌ها، تحول‌خواهان، مردم عادی، بخش کسبه و آنهایی که زندگی روزمره عادی‌ خود را طی می‌کنند باشند؛ ولی در حال حاضر سطح محبوبیت اصلاح‌طلبان به شدت پایین آمده و این دلیلی ندارد جز اینکه جریان اصلاح‌طلبی نتوانسته اولویت‌ها را درک کند. اولویت دغدغه‌های مردم را درک نکردند و همچنان ذهنشان در سال ۸۸ فریز شده است. خواستم بگویم اصلاح‌طلبان اولویت‌های روزمره مردم را هم درک می‌کنند حضور فعال شما در روند استیضاح وزیر اقتصاد که نهایتا منجر به عدم رای اعتماد مجدد به او هم شد ناشی از همین دغدغه بود؟ داستان استیضاح از اینجا شروع می‌شود که من به دنبال این بودم و هستم که اصلاحیه‌ای بر مباحث سیاست‌ها، نگرش‌ها، اولویت‌ها و توجه اصلاح‌طلبان انجام دهم. به مردم بگویم که اصلاح‌طلب‌ها فقط فریز شده در حصر، حقوق شهروندی و مباحث جامعه مدنی نیستند، بلکه اولویت‌های روزمره، ثانیه به ثانیه و دغدغه‌های مردم را هم درک می‌کنند، توجه دارند و نسبت به آنها حساس هستند. اصلاح‌طلب‌ها هم نسبت به آن ضربان قلب مردم که فشارسنجش متاسفانه با بالا و پایین رفتن قیمت دلار، بالا و پایین می‌رود و در این نوسان از خانم‌های خانه‌دار گرفته تا دانش آموز دبستان، تا کارگر تراشکاری، همه اقشار ملت تحت تاثیر قرار می‌گیرند، حساس هستند. اصلاح‌طلب‌ها هم ناله و هم جهت با اقشار ضعیف جامعه هستند؛ تمام استیضاح پیامش این بود.   فقط یقه وزیر اقتصاد را می‌توانستیم بگیریم من فکر کردم ببینم چه کاری می‌توانم انجام دهم؛ در این شرایط بد اقتصادی یقه چه کسی را می‌توانم بگیرم که فریاد این یقه گرفتن به عنوان یک اصلاح‌طلب و پیام اصلاح‌طلب‌ها سریع و فراگیر به مردم منتقل شود. اولین فکر این بود که یقه رییس‌جمهور را بگیرم، یقه آقای رییس‌جمهور را طبق قانون می‌توانیم بگیریم ولی استیضاح رییس‌جمهور یک تبعات سیاسی برای کشور، برای منافع ملی و مصالح ملی دارد که شاید ضرر و خسارتش به مراتب بیشتر از منفعتش باشد؛ نفر بعدی آقای جهانگیری بود که طبق قانون نمی‌توانیم یقه‌اش را بگیریم، نفر بعدی آقای نهاوندیان که به همین شکل، بعدی آقای نوبخت و آقای سیف هم به همین شکل، نفر بعدی وزیر اقتصاد بود که تنها کسی از تیم اقتصادی دولت بود که مجلس می‌توانست در این امور یقه‌اش را بگیرد؛ تنها کسی از این تیم اقتصادی که تصمیم می‌گیرد، برنامه‌ریزی می‌کند، استراتژی و خط و خطوط اقتصادی را مشخص می‌کند و براساس آن باقی بخش‌ها مثل صنعت، کشاورزی و سازمان‌های دیگر در ذیل آن حرکت می‌کنند. فقط در استیضاح می‌شود حرف‌های اساسی زد چرا استیضاح را برای انتقال این پیام انتخاب کردید؟ فقط در استیضاح می‌شود حرف‌های اساسی زد؛ پژواک استیضاح می‌توانست این پیام را به گوش آحاد و اقشار مختلف ملت برساند و این کار صورت گرفت. طوفان این پیام آنقدر قوی بود که آن خانم خانه‌دار، آن کارگر و آن دانشجو هم متوجه شد. به همه منتقل شد که یک اصلاح‌طلبی که جزو اولین اصلاح‌طلبان است، تازه اصلاح‌طلب نشده، باری به هرجهت نیست و اینگونه نیست که خطش را هر روز عوض کند و جزو بنیان‌گذاران بحث اصلاح‌طلبی است؛ بیانش و صحبتش این بود که ما در کنار اقشار ضعیف جامعه هستیم، ما مشکلات آنها را درک می‌کنیم و در بخشی از مشکلاتی که دست دولت است، ما وزیر دولت را استیضاح می‌کنیم و این تمام داستان بود. کرباسیان لابی قوی در مجلس داشت البته در این مسیر تعداد زیادی از دوستان ما توصیه‌هایی داشتند؛ وزیر لابی بسیار قوی داشت که از ۹۰ امضاکننده اولیه بحث استیضاح، تنها ۱۶ نفر باقی ماندند و تلاش‌ها در این جهت بود که امضاها به زیر ۱۰ نفر برسد و استیضاح به طور کلی منتفی شود. روی خود من به طور ویژه فشار سنگینی بود و من تمام تلاشم بر این بود که این حرکت من یک حرکت فردی قلمداد نشود و این پرچم تنها به دست من بلند نشود بلکه به دست فراکسیون امید بلند شود. تلاش کردم فراکسیون امید پرچم استیضاح را بلند کند تلاش کردید تا فراکسیون امید را برای رساندن این پیام با خود همراه کنید؟ به همین جهت صبح که در فراکسیون جلسه داشتیم و وزیر آمده بود در زمان حضور وی صحبتی نکردم اما وقتی وزیر رفت گفتم با فراکسیون صحبت دارم؛ به آنها گفتم این فرصت خوبی است که مردم بدانند نماینده‌های آنها مخصوصا فراکسیون امید که یک فراکسیون اصلاح‌طلبانه است در کنار غم و سختی آنها قرار گرفته است و این پیام در قالب یک استیضاح که پرچمش را فراکسیون امید بلند کرده به آنها خواهد رسید. گفتم بیایید افتخار این کار نصیب شما شود که قبول نکردند. تلاش من این بود که در این داستان پرچم را به دست فراکسیون امید بدهم اما در یک فرآیند دموکراتیک و طی رای‌گیری به سمتی رفتیم که این موضوع در فراکسیون رای نیاورد؛ من هم اعتراضی نکردم فقط استعفا دادم. به عارف گفتم فراکسیون امید مرتکب اشتباهی تاریخی شد خواستم بگویم اصلاحات تنها پیگیر موضوع رفع حصر نیست به چه علت از فراکسیون استعفا دادید؟ اگر استعفا نمی‌دادم نمی‌توانستم کارم را انجام دهم کما اینکه افرادی هم استعفا ندادند اما به نفع استیضاح صحبت کردند؛ ولی من آدمی تشکیلاتی و مقید به تشکیلات هستم و نمی‌توانستم تصمیم تشکیلات را زیر پا بگذارم. در یک سطر به جناب دکتر عارف نوشتم جناب به این علت که فراکسیون تصمیم گرفته به استیضاح رای ندهد و داخل پرانتز هم نوشتم که اشتباه تاریخی مرتکب شده است؛ لذا به این وسیله مراتب استعفای خودم را از فراکسیون اعلام می‌کنم. نامه را به ایشان دادم که مجاز به صحبت کردن باشم. من که نیامده بودم تنها یک امضاکننده باشم و از ۹۰ امضا یک امضا هم برای من باشد؛ من آمده بودم برای بیان یک راه جدید، برای اصلاح یک اشکال که فعلا در استراتژی اصلاح‌طلبان وجود دارد و به مردم بگویم اصلاح‌طلبی تنها پیگیر موضوع رفع حصر نیست، فقط پیگیر موضوع دانشجوها نیست، در کنار همه این کارها که در حال انجامش هستیم؛ توجه به مسائل روزمره زندگی و معیشت و مشکلات و بیکاری و تورم هم در دستور کار ما قرار دارد. راهی جز استعفا نداشتم برکناری کرباسیان به اسم اصلاح‌طلبان تمام شد راهی جز استعفا نداشتم؛ بعد از استعفا هم تعدادی از دوستان آمدند و خواستند که صحبت نکنم یا حتی در صورت صحبت، حرف تاثیرگذاری نزنم. من فقط اینها را شنیدم چون تصمیمم را گرفته بودم و رفتم پشت تریبون و یکی از مواردی که ایمان آوردم به این موضوع که هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند همین مورد بود. من از روی کاغذ که صحبت نکردم. حتی روز قبل نطق تایپ شده‌ام را به یکی دیگر از دوستان داده بودم که خواسته بود. من می‌دانستم پشت تریبون چه می‌خواهم بگویم چرا که به اندازه کافی در حوزه اقتصاد و مشکلات مردم حرف برای گفتن زیاد است که نیازی به نطق مکتوب نیست و لذا الحمدالله خداوند عالم لطف کرد و نطق تاثیرگذاری بود. پیش از صحبت من وزیر تقریبا خیالشان راحت بود با یک رای بالایی مجددا رای اعتماد می‌گیرد ولی آن صحبت فضای مجلس را دگرگون کرد و مجلس به سمتی رفت که تصمیم درست را اتخاذ کند و این به اسم اصلاح‌طلب‌ها تمام شد. مرد پذیرش تمام نقد‌های منطقی و غیرمنطقی هستم پس از پایان جلسه استیضاح وزیر اقتصاد، هجمه‌های زیادی علیه شما شکل گرفت که بخشی از آن نیز از جانب جناح اصلاح‌طلب بود. بعد از آن داستان تعدادی از دوستان اصلاح‌طلب که تعدادشان هم زیاد نبود انتقادهایی نسبت به من داشتند؛ من هم گفتم دستتان درد نکند، از هیچ کدام هم ناراحت نیستم. در جریان اصلاح‌طلبی ما فضای نقد همدیگر را به راحتی می‌پذیریم و مثل اصولگراها نیستیم که از یک نقد آشفته و ناامید شویم. من مرد پذیرش تمام نقد‌های منطقی و غیرمنطقی هستم. زنده بودن ما در اردوگاه اصلاح‌طلبی به همین نقدها است در خصوص اختلافات داخلی حزب اعتماد ملی هم تمام سخنان، مطالب بی‌ربط، تهمت و دروغ‌هایی که علیه من زده شد فقط به آنها سلام گفتم و تقدیرشان کردم و خسته نباشید گفتم؛ یک کلمه هم جواب ندادم و رسم من هم نیست که به حرف‌های بی معنا جواب بدهم ولی برای حرف‌های منطقی و انتقادهای درست که نسبت به نطق من وجود داشت از دوستان روزنامه‌نگار تا دوستان اصلاح‌طلب دیگر از همه ممنون هستم. اینها همه هدیه‌هایی بوده که از طرف دوستان من برای تشکر از زحماتم داده شد. من دست تک تک آنها را می‌فشارم و از همه آنها ممنونم. زنده بودن ما در اردوگاه اصلاح‌طلبی به همین نقدها است. دوستان می‌دانند مطالبی که در نقد من نوشته می‌شود جزو مواردی است که بی هیچ عنوان در روزنامه اعتماد سانسور نمی‌شود. من با انتقادها مصمم می‌شوم که در مسیر درست حرکت می‌کردم چرا که مسیر اصلاح‌طلبی همراهی با مردم است، بهترین نسخه‌ها را هم بپیچیم باید مورد وثوق مردم باشیم که نسخه مارا اجرا کنند. اصلاح‌طلبان در انتخابات و تهیه لیست، استراتژی‌شان دست باز نبود زمان زیادی تا پایان دوره مجلس دهم نمانده است؛ تا این زمان چه نمره‌ای به اصلاح‌طلبان مجلس می‌دهید؟ فکر می‌کنید آیا فراکسیون امید توانسته از ظرفیت مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد اهداف اصلاح‌طلبان استفاده کند؟   نمره خوبی به اصلاح‌طلبان مجلس می‌دهم. البته این را باید مدنظر قرار دهیم که دوستان اصلاح‌طلب ما استراتژی‌شان در انتخابات و در تهیه لیست یک استراتژی دست باز نبود؛ چراکه جمع زیادی از کاندیداهای استخوان‌دار، شاخص و باسابقه توسط شورای محترم نگهبان رد شدند که البته همین جا بگویم کار اشتباهی هم بود چراکه نیروهای قوی می‌توانند مجلس را قدرتمند کنند، مجلس قوی برای نظام مفید است نه مجلس ضعیف. نظام جمهوری اسلامی اگر یک مجلس قوی و قدرتمند داشته باشد برایش آینده‌ساز و راهگشا است. مجلس ضعیف و مجلس سطح پایین جز دردسر و مشکل چیزی برای نظام ندارد. در همین روند بود که بخشی از دوستان خوب ما را رد کردند. در آن موقعیت نشستیم لیستی تهیه کردیم و با ذره‌بین به دنبال این بودیم که چه کسانی از لابلای چرخ دنده‌های شورای نگهبان به سلامت در آمده‌اند. لیستی آماده شد که به نظر من به لطف خدا لیست خوبی شد. لیست تهران همیشه تعدادی چهره مشهور و تعدادی نزدیک ۲۰ نفر هم چهره‌های جدید دارد که شناخته شده نیستند و این در همه دوره‌ها نیز وجود داشت. این بار هم همین اتفاق افتاد و هفت الی هشت نفر چهره مشهور وجود داشت و باقی نیز چهره‌های جدید بودند. این چهره‌های جدید اول کارشان بود، آمدند در مجلس و الان بحمدالله همه‌شان آدم‌های قوی و کارشناس شده‌اند و الان نیروهای خیلی خوبی در فراکسیون امید داریم، انسان‌هایی شجاع، جسور و آشنا به مسائل و مصالح ملی و منافع شخصی تقریبا برایشان پاک شده است. می‌توانستیم با لیدری و ریش سفیدی موضوع ریاست عارف بر مجلس را حل کنیم در سال ۹۴ اما لیستی تهیه شد که صددرصد اصلاح‌طلب نبود و همین موضوع هم انتقاداتی را ایجاد کرد که افرادی با لیست امید وارد مجلس شدند اما با مواضع و تصمیمات اصلاح‌طلبان همراهی نکردند. دلیل این موضوع را چه می‌دانید؟ تقریبا استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات این بود که اگر اصلاح‌طلبی باقی مانده در لیست قرار بگیرد، اگر به تعداد نبود افراد اعتدالی اگر نه مستقل باشند و اگر دست آخر هم به مشکل برخوردیم اصولگرای معتدل را در مقابل اصولگرای تند پایداری قرار دهند. تصمیممان این بود که اصولگرای تند کمتر وارد مجلس شود و حاکمیت آنها را در مجلس از بین ببریم. با همین استراتژی افرادی با لیست امید وارد مجلس شدند که اصولگرای معتدل بودند و به همین دلیل هم از آنها انتظار نداشتیم در حرکت‌های اصلاح طلبانه با ما همکاری کنند. انتظار این بود که در صورت ورود به مجلس هم اصولگرای معتدل باقی بمانند. این افراد در برخی شهرها وارد لیست امید شدند، در برخی شهرها هم علیرغم عدم حضور در لیست از نیروهای اصلاح‌طلب خواستیم به این افراد رای دهند. البته این استراتژی در مجلس و در وهله اول در انتخاب هیات رییسه خودش را نشان داد و در انتخاب رییس مجلس موفق نشدیم آقای عارف را برای این سمت انتخاب کنیم که البته مقصر بخشی از این شکست هم بخشی از دوستان اصلاح‌طلب خودمان بودند که می‌توانستند با لیدری و ریش سفیدی در جریان اصلاحات به ما کمک کنند که به جای آن این سمت و آن سمت صحبت کردند که باید به آقای لاریجانی رای دهیم و آقای عارف اشتباه کرد که کاندیدای ریاست مجلس شدو تخریب را علیه فراکسیون امید آغاز کردند. گفتیم به جای تخریب و پاشیدن بذر ناامیدی بیایید همکاری کنید یعنی برخی اصلاح‌طلبان معتقد بودند فراکسیون امید نباید برای انتخابات هیات رییسه ورود می‌کرد؟ نظر شما چه بود؟ به نظر من اگر فراکسیون در موضوع مهمی مثل ریاست مجلس ورود نکند و نتواند عرض اندام اولیه داشته باشد که اصلا نمی‌تواند ادامه مسیر بدهد. البته این جریان در وهله دوم هم سعی کرد در یک اشتباه تاریخی و محاسباتی اینگونه نشان دهد که فراکسیون امید هیچ عملکرد مثبتی نداشته است. ما در همان زمان هم گفتیم به دوستان به جای تخریب و پاشیدن بذر ناامیدی بیایید همکاری کنید. فراکسیون امید هم خانواده شماست درست است برخی اعضای اصلاح‌طلب از چرخ دنده شورای نگهبان رد نشده‌اند اما بیایید اتاق فکر تشکیل دهید، طرح و لایحه بدهید، برنامه‌ریزی کنید برای نطق‌ها و مصاحبه‌ها ، خوراک فکری ایجاد کنید. که این کار انجام نشد و فقط انتقاد کردن ادامه پیدا کرد. همواره پشت دولت بودیم تا در مجلس به زمین نخورد در این مدت فراکسیون امید از هیچ اقدامی برای حمایت از دولت که یکی از اهداف خود قرار داده است مضایقه نکرد علیرغم اینکه بعضا از طرف دولت بی‌توجهی و گاها برخوردهای توهین‌آمیز با این فراکسیون صورت گرفت ولی فراکسیون یک طرفه برای خودش ماموریتی تعریف کرد که در این شرایط هرچند دولت متوجه نشود و برخی مواقع غافل از داستان است و دوست و دشمنش را نمی‌شناسد یا شاید می‌خواهد دشمنان و مخالفانش را بیشتر تقویت کند؛ استراتژی من کمک به دولت است. باید دولت را در این شرایط تقویت و کمک کنیم و لذا چه در معرفی وزرا و چه در استیضاح وزرا، فراکسیون سعی کرد به دولت کمک کند. این بار هم در موضوع وزیر اقتصاد خواست کمک کند و با همین استدلال هم عمل کرد و همواره پشت دولت بود تا در مجلس به زمین نخورد. تشریح اقدامات برجسته فراکسیون امید اقدامات قابل دفاع و تلاش‌های فراکسیون امید از نظر شما چه مواردی هستند؟ همکاران من در فراکسیون امید و در بخش مسائل اجتماعی چندین کمیته تشکیل داده‌اند؛ برای مثال کمیته محیط زیست تشکیلاتی قوی دارد و در موضوع دوستان محیط زیستی که دستگیر شدند از روز اول لحظه به لحظه مسائل مربوط به خانواده‌هایشان، وزارت اطلاعات، دادگستری، زندان اوین و غیره را دنبال می‌کنند و به مراتب قوی‌تر از مجلس ششم در این خصوص ورود کرده‌اند. در خصوص مساله حصر یک کمیته مستقل تشکیل دادند؛ من مستقلا کارهایی را انجام داده بودم و گفتم اگر فراکسیون کمیته‌ای را تشکیل دهد من همه این اقدامات را در اختیار فراکسیون قرار می‌دهم و سریع کمیته‌ای تشکیل شد و دیدار با رییس مجلس، رییس قوه قضاییه و جلسات با آقای شمخانی را در دستور کار قرار داد. کمیته‌ای داریم مربوط به دانشجوها که اگر دانشجویی دستگیر شود سریع خانم سعیدی و باقی دوستان وارد عمل می‌شوند و در جهت احقاق حق دانشجویان، پیگیری و مصاحبه می‌کنند. تمام موضوعات اجتماعی اعم از دراویش که وقتی موضوعشان پیش آمد فراکسیون سریع وارد عمل شد. من خودم نقدهایی را به فراکسیون دارم و خودم را جزئی از فراکسیون می‌دانم و به خودمان نقدهایی را دارم. اما باید تمام تلاش‌های این فراکسیون را مدنظر قرار دهیم. در اقدامات حمایتی از دولت، موضوعات سیاسی و اجتماعی، نطق‌های خوب اعضا مثل نطق اخیر آقای فتحی و نطق خانم سلحشوری و آقای حیدری و آقای هاشم‌زایی و تمام همکاران ما، برخی نماینده‌های شهرستان ما مثل آقای حسین‌زاده که نیروی فوق‌العاده قدری است. در انتخابات هیات رییسه فراکسیون خوب درخشید، یعنی در تمام بخش‌ها کارنامه خیلی خوب و درخشان و قابل دفاعی دارد. فراکسیون امید نتوانسته با فضای مجازی، با خبرگزاری‌ها، با اهالی رسانه ارتباط برقرار کند با توجه به مسائل و اقداماتی که عنوان کردید، نقد عمده شما به فراکسیون چیست؟ یک عیب بزرگی که فراکسیون دارد این است که توان انتقال این فعالیت‌ها و این تحرکات و این زحمات را به افکار عمومی ندارد. نتوانسته با فضای مجازی، با خبرگزاری‌ها، با اهالی رسانه ارتباط برقرار کند که البته یک طرف قضیه ضعف با فراکسیون است که نتوانسته ارتباطات خوب داشته باشد یک طرف قضیه هم دوستان اصلاح‌طلب ما هستند که صاحب رسانه هستند و بخش قابل توجهی از فضای مجازی روی انگشت آنها می‌چرخد که در صورت عدم تخریب فراکسیون امید می‌توانستند فوق العاده موثر باشند. در مجموع من از فراکسیون دفاع می‌کنم و فکر می‌کنم کارنامه قابل دفاعی دارد و توانسته منظم‌ترین و ‌تشکیلاتی‌ترین فراکسیون را در مجلس دهم به نمایش بگذارد. در مجلس ششم وقتی کاری صورت می گرفت پنج روزنامه می‌نوشتند و کار بزرگ تلقی می‌شد. در حالی که از آن دست کارها در این فراکسیون به مراتب بیشتر انجام می شود ولی توقعاتی که فضای مجازی ایجاد کرده است باعث شده که هر قدر هم که بدوید به آن خواسته‌ها نمی‌رسید و همیشه بدهکار هستید. فراکسیون مستقلین در همه مجالس وجود دارد در فضای مجلس دهم فراکسیونی شکل گرفته است به نام "فراکسیون مستقلین" که به اعتقاد صاحبنظران توازن و نظم مجلس را برهم می‌زند و برخلاف دو فراکسیون امید و ولایی که هدف و نظراتشان مشخص است نظراتی متغیر در خصوص مسائل ارائه می‌کنند. آیا شما هم همین اعتقاد دارید؟ فراکسیون مستقلین در همه مجالس وجود داشته؛ در مجالس پیش از این هم چه دو جبهه جریان راست و چپ بود و چه بعد جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا همیشه جریان سومی وجود داشت که نمی‌خواست در هیچ کدام از این دو جریان تعریف شود؛ در این حالت است که تشکیل فراکسیون مستقلین اجتناب ناپذیر است. متاسفانه شرایط کشور ما به گونه‌ای است که افراد برای عضویت در احزاب و جریان‌های شناسنامه‌دار هزینه می‌پردازند به همین دلیل افرادی که حاضر نیستند هزینه‌ای بپردازند وارد جریان سوم می‌شوند. فراکسیون مستقلین به شکلی بینا بین است، نمی‌خواهد هزینه بدهد و فکر می‌کنند با توجه به شرایط کار عاقلانه‌ای انجام می‌دهند. من این را نمی‌پسندم ولی آنها این چنین فکر می‌کنند. خاطره‌ای ذکر کنم برایتان؛ آقایی کاندیدا شده بود در طالش، به من زنگ زد که من با مصیبتی مواجه شده‌ام، در سخنرانی‌ها می‌گویم اصلاح‌طلب هستم هیات نظارت شورای نگهبان من را می‌خواهد و می‌گوید پرونده شما بسته شد و تایید صلاحیت نمی‌شوید. در سخنرانی دیگری می‌گویم اصولگرا هستم مردم من را بیرون می‌کنند که ما با اصولگراها کاری نداریم؛ این وسط مانده‌ام چه کنم. بعد از مدتی زنگ زد گفت خودم را به عنوان مستقل معرفی کردم و راحت شدم. این شوخی است ولی شوخی ریشه‌داری است. محسن رضایی سال‌ها تلاش کرد تا بتواند جریان سوم را تشکیل دهد كعده ای از دوستان خودشان را به عنوان آدم‌هایی بالغ و عاقل و تحلیل‌گر قلمداد می‌کنند که می‌گویند اگر وارد کارهای اصلاح‌طلبانه شویم با شورای نگهبان و برخی نهادها درگیر می‌شویم و حساسیت پیدا می‌شود و از سوی دیگر اصولگرایی را هم قبول ندارند و لذا در این وسط سعی می‌کنند جریانی با نام مستقلین راه بیندازند. این در همه دوره‌ها وجود داشت؛ الان هم جریانی در جامعه هستند که می‌گویند نه راست، نه چپ، نه اصلاح‌طلب نه اصولگرا و می‌خواهند جریان سومی را راه بیندازند. آقای محسن رضایی سال‌ها تلاش کرد تا بتواند این جریان سوم را تشکیل دهد و مدیریت کند. در گذشته هم جریان سوم وجود داشت مثلا در زمان ملی شدن صنعت نفت هم بود که عده ای با نام جریان سوم وارد عمل شدند. فراکسیون مستقلین مستقیم به ریاست مجلس متصل است به طور کلی خط فکری و مواضع فراکسیون مستقلین مجلس دهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در واقع فراکسیون مستقلین در این مجلس مستقیم به ریاست مجلس متصل هستند و سعی می‌کنند خود را با شخص رییس مجلس هماهنگ کنند و دلیل آن هم این است که لیدرهای این فراکسیون مشاوران اصلی ریاست محترم مجلس هستند. آنها هم البته سعی کردند در مسیر حمایت از دولت با فراکسیون امید همراهی داشته باشند. ما هم در خیلی موارد سعی کردیم از پتانسیل این فراکسیون استفاده کنیم. چون در مجلس سه فراکسیون است حال اگر دو فراکسیون در تصمیمی اتفاق نظر داشته باشند آن موضوع صددرصد حل می‌شود. البته استثنایی هم پیدا شد که در ماجرای استیضاح وزیر اقتصاد هر سه فراکسیون در جهت حمایت از وزیر تصمیم گرفتند اما جواب نداد اما فرمول کلی مجلس این است که اگر دو فراکسیون پشت موضوعی قرار بگیرند، قطعا رای می آورد. کلمه دیکتاتوری را در خصوص لاریجانی قبول ندارم  

یک فعالی سیاسی اصلاح طلب گفت: در سطح کشور از الان یا شاید هم از یکسال قبل تمام تصمیمات، اتفاقات و مباحث، یک نیم نگاه و یک رگش به ۱۴۰۰ وصل است. امکان ندارد شما تصمیمات و مسائل سیاسی کشور، تندروی ها، کند روی ها و غیره را بررسی کنید و در نهایت به آیتمی به نام ۱۴۰۰ نرسید. به گزارش ایلنا، الیاس حضرتی با روایت اتفاقات روز استیضاح وزیر اقتصاد و استعفای خود از فراکسیون امید، از دغدغه هایش در رابطه با جریان اصلاحات سخن می گوید. حضرتی معتقد است اصلاح طلبان در سال های ۷۶ و ۸۸ فریز شده اند و همین موضوع هم باعث شده تا در شرایط فعلی کشور، دیگر آن محبوبیت و اقبال سابق را نداشته باشند. قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین در تشریح برنامه هایش برای حزب اعتماد ملی می گوید: برنامه انجام کارهایی را داریم که به نظر من در نوع خودش جدید خواهد بود و ان شاءالله به سمتی حرکت می کنیم که حزب را از سیاسی بودن صرف به حزبی سیاسی اجتماعی تبدیل کنیم. متن کامل گفت وگوی الیاس حضرتی با ایلنا را در ذیل می خوانید:اصلاح طلبان نسبت به فعل و انفعالات کشور عقب ماندگی پیدا کرده انددر روز استیضاح وزیر اقتصاد کمتر کسی گمان می کرد کرباسیان با وزارت خانه اقتصاد خداحافظی کند؛ فضای مجلس نیز حکایت از این داشت که وزیر اقتصاد دولت دوازدهم در کابینه خواهد ماند اما بعد از نطق شما عده ای می گویند که بیان برخی از مسائل جاری کشور آن هم توسط یک عضو اصلاح طلب مجلس ورق را برگرداند. آیا واقعا چنین است؟ من براساس یک تحلیل و یک نگاه اساسی به موضوعات اجتماعی و سیاسی کشور تصمیم به استیضاح وزیر اقتصاد گرفتم. آن تحلیل هم این است که معتقدم اصلاح طلبان نسبت به فعل و انفعالات و مشکلات کشور و نیازهای مردم یک عقب ماندگی پیدا کرده اند؛ یعنی اصلاح طلبان همچنان در فضای سال ۷۶ و سال ۸۸ ماندگار شدند. شاید علت این موضوع، فشارهای وحشتناکی باشد که حکومت بر بدنه اصلاح طلبی، سران اصلاح طلب و اندیشمندان اصلاح طلب وارد کرده است و باعث شد که آنها پراکنده شدند و تشکل ها و احزاب بهم خورد، هسته های فکری و اتاق های فکر بهم خورد، تعداد زیادی زندان رفتند تعداد بیشتری محدودیت پیدا کردند و همچنان موضوع اصلی شان مباحث سیاسی صرف آن هم در حیطه های خاصی است. در حالی که نیازها و اولویت های مردم عوض شده است. در حال حاضر دغدغه های زندگی و دغدغه های روزمره مردم چیز دیگری است. سنسورهای مردم برای مسائل دیگری تنظیم شده است و مباحث و موضوعات دیگر را نمی شنوند و برایشان اولویتی ندارد و لذا اگر اصلاح طلب ها، یک جبهه سیاسی و یک حزب سیاسی نتواند اولویت های نیازها و دغدغه های مردم را درک کند قطعا از صحنه سیاسی کشور حذف می شود.اصلاح طلبان همچنان ذهنشان در سال ۸۸ فریز شده استبه نظر شما مردم از اصلاح طلبان فاصله گرفته اند؟ الان اصلاح طلب ها دیگر مثل سابق مورد اقبال بخشی از جوان ها نیستند؛ علاوه بر جوان ها مردم عادی و عامه جامعه هم دیگر مثل گذشته اقبالی به اصلاح طلبان ندارند. البته این را هم متذکر شوم که عدم اقبال به سمت اصلاح طلبان به معنای گرایش آنها به سمت اصولگرایان نیست، چون به طور ریشه ای اصولگرایان مورد اقبال نیستند. انتظار اما بر این بوده و هست که اصلاح طلبان همچنان محبوب دل جوان ها، تحول خواهان، مردم عادی، بخش کسبه و آنهایی که زندگی روزمره عادی خود را طی می کنند باشند؛ ولی در حال حاضر سطح محبوبیت اصلاح طلبان به شدت پایین آمده و این دلیلی ندارد جز اینکه جریان اصلاح طلبی نتوانسته اولویت ها را درک کند. اولویت دغدغه های مردم را درک نکردند و همچنان ذهنشان در سال ۸۸ فریز شده است.خواستم بگویم اصلاح طلبان اولویت های روزمره مردم را هم درک می کنندحضور فعال شما در روند استیضاح وزیر اقتصاد که نهایتا منجر به عدم رای اعتماد مجدد به او هم شد ناشی از همین دغدغه بود؟ داستان استیضاح از اینجا شروع می شود که من به دنبال این بودم و هستم که اصلاحیه ای بر مباحث سیاست ها، نگرش ها، اولویت ها و توجه اصلاح طلبان انجام دهم. به مردم بگویم که اصلاح طلب ها فقط فریز شده در حصر، حقوق شهروندی و مباحث جامعه مدنی نیستند، بلکه اولویت های روزمره، ثانیه به ثانیه و دغدغه های مردم را هم درک می کنند، توجه دارند و نسبت به آنها حساس هستند. اصلاح طلب ها هم نسبت به آن ضربان قلب مردم که فشارسنجش متاسفانه با بالا و پایین رفتن قیمت دلار، بالا و پایین می رود و در این نوسان از خانم های خانه دار گرفته تا دانش آموز دبستان، تا کارگر تراشکاری، همه اقشار ملت تحت تاثیر قرار می گیرند، حساس هستند. اصلاح طلب ها هم ناله و هم جهت با اقشار ضعیف جامعه هستند؛ تمام استیضاح پیامش این بود. فقط یقه وزیر اقتصاد را می توانستیم بگیریم من فکر کردم ببینم چه کاری می توانم انجام دهم؛ در این شرایط بد اقتصادی یقه چه کسی را می توانم بگیرم که فریاد این یقه گرفتن به عنوان یک اصلاح طلب و پیام اصلاح طلب ها سریع و فراگیر به مردم منتقل شود. اولین فکر این بود که یقه رییس جمهور را بگیرم، یقه آقای رییس جمهور را طبق قانون می توانیم بگیریم ولی استیضاح رییس جمهور یک تبعات سیاسی برای کشور، برای منافع ملی و مصالح ملی دارد که شاید ضرر و خسارتش به مراتب بیشتر از منفعتش باشد؛ نفر بعدی آقای جهانگیری بود که طبق قانون نمی توانیم یقه اش را بگیریم، نفر بعدی آقای نهاوندیان که به همین شکل، بعدی آقای نوبخت و آقای سیف هم به همین شکل، نفر بعدی وزیر اقتصاد بود که تنها کسی از تیم اقتصادی دولت بود که مجلس می توانست در این امور یقه اش را بگیرد؛ تنها کسی از این تیم اقتصادی که تصمیم می گیرد، برنامه ریزی می کند، استراتژی و خط و خطوط اقتصادی را مشخص می کند و براساس آن باقی بخش ها مثل صنعت، کشاورزی و سازمان های دیگر در ذیل آن حرکت می کنند.فقط در استیضاح می شود حرف های اساسی زدچرا استیضاح را برای انتقال این پیام انتخاب کردید؟ فقط در استیضاح می شود حرف های اساسی زد؛ پژواک استیضاح می توانست این پیام را به گوش آحاد و اقشار مختلف ملت برساند و این کار صورت گرفت. طوفان این پیام آنقدر قوی بود که آن خانم خانه دار، آن کارگر و آن دانشجو هم متوجه شد. به همه منتقل شد که یک اصلاح طلبی که جزو اولین اصلاح طلبان است، تازه اصلاح طلب نشده، باری به هرجهت نیست و اینگونه نیست که خطش را هر روز عوض کند و جزو بنیان گذاران بحث اصلاح طلبی است؛ بیانش و صحبتش این بود که ما در کنار اقشار ضعیف جامعه هستیم، ما مشکلات آنها را درک می کنیم و در بخشی از مشکلاتی که دست دولت است، ما وزیر دولت را استیضاح می کنیم و این تمام داستان بود.کرباسیان لابی قوی در مجلس داشتالبته در این مسیر تعداد زیادی از دوستان ما توصیه هایی داشتند؛ وزیر لابی بسیار قوی داشت که از ۹۰ امضاکننده اولیه بحث استیضاح، تنها ۱۶ نفر باقی ماندند و تلاش ها در این جهت بود که امضاها به زیر ۱۰ نفر برسد و استیضاح به طور کلی منتفی شود. روی خود من به طور ویژه فشار سنگینی بود و من تمام تلاشم بر این بود که این حرکت من یک حرکت فردی قلمداد نشود و این پرچم تنها به دست من بلند نشود بلکه به دست فراکسیون امید بلند شود.تلاش کردم فراکسیون امید پرچم استیضاح را بلند کندتلاش کردید تا فراکسیون امید را برای رساندن این پیام با خود همراه کنید؟به همین جهت صبح که در فراکسیون جلسه داشتیم و وزیر آمده بود در زمان حضور وی صحبتی نکردم اما وقتی وزیر رفت گفتم با فراکسیون صحبت دارم؛ به آنها گفتم این فرصت خوبی است که مردم بدانند نماینده های آنها مخصوصا فراکسیون امید که یک فراکسیون اصلاح طلبانه است در کنار غم و سختی آنها قرار گرفته است و این پیام در قالب یک استیضاح که پرچمش را فراکسیون امید بلند کرده به آنها خواهد رسید. گفتم بیایید افتخار این کار نصیب شما شود که قبول نکردند. تلاش من این بود که در این داستان پرچم را به دست فراکسیون امید بدهم اما در یک فرآیند دموکراتیک و طی رای گیری به سمتی رفتیم که این موضوع در فراکسیون رای نیاورد؛ من هم اعتراضی نکردم فقط استعفا دادم.به عارف گفتم فراکسیون امید مرتکب اشتباهی تاریخی شدخواستم بگویم اصلاحات تنها پیگیر موضوع رفع حصر نیستبه چه علت از فراکسیون استعفا دادید؟اگر استعفا نمی دادم نمی توانستم کارم را انجام دهم کما اینکه افرادی هم استعفا ندادند اما به نفع استیضاح صحبت کردند؛ ولی من آدمی تشکیلاتی و مقید به تشکیلات هستم و نمی توانستم تصمیم تشکیلات را زیر پا بگذارم. در یک سطر به جناب دکتر عارف نوشتم جناب به این علت که فراکسیون تصمیم گرفته به استیضاح رای ندهد و داخل پرانتز هم نوشتم که اشتباه تاریخی مرتکب شده است؛ لذا به این وسیله مراتب استعفای خودم را از فراکسیون اعلام می کنم. نامه را به ایشان دادم که مجاز به صحبت کردن باشم. من که نیامده بودم تنها یک امضاکننده باشم و از ۹۰ امضا یک امضا هم برای من باشد؛ من آمده بودم برای بیان یک راه جدید، برای اصلاح یک اشکال که فعلا در استراتژی اصلاح طلبان وجود دارد و به مردم بگویم اصلاح طلبی تنها پیگیر موضوع رفع حصر نیست، فقط پیگیر موضوع دانشجوها نیست، در کنار همه این کارها که در حال انجامش هستیم؛ توجه به مسائل روزمره زندگی و معیشت و مشکلات و بیکاری و تورم هم در دستور کار ما قرار دارد.راهی جز استعفا نداشتمبرکناری کرباسیان به اسم اصلاح طلبان تمام شدراهی جز استعفا نداشتم؛ بعد از استعفا هم تعدادی از دوستان آمدند و خواستند که صحبت نکنم یا حتی در صورت صحبت، حرف تاثیرگذاری نزنم. من فقط اینها را شنیدم چون تصمیمم را گرفته بودم و رفتم پشت تریبون و یکی از مواردی که ایمان آوردم به این موضوع که هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند همین مورد بود. من از روی کاغذ که صحبت نکردم. حتی روز قبل نطق تایپ شده ام را به یکی دیگر از دوستان داده بودم که خواسته بود. من می دانستم پشت تریبون چه می خواهم بگویم چرا که به اندازه کافی در حوزه اقتصاد و مشکلات مردم حرف برای گفتن زیاد است که نیازی به نطق مکتوب نیست و لذا الحمدالله خداوند عالم لطف کرد و نطق تاثیرگذاری بود. پیش از صحبت من وزیر تقریبا خیالشان راحت بود با یک رای بالایی مجددا رای اعتماد می گیرد ولی آن صحبت فضای مجلس را دگرگون کرد و مجلس به سمتی رفت که تصمیم درست را اتخاذ کند و این به اسم اصلاح طلب ها تمام شد.مرد پذیرش تمام نقد های منطقی و غیرمنطقی هستمپس از پایان جلسه استیضاح وزیر اقتصاد، هجمه های زیادی علیه شما شکل گرفت که بخشی از آن نیز از جانب جناح اصلاح طلب بود.بعد از آن داستان تعدادی از دوستان اصلاح طلب که تعدادشان هم زیاد نبود انتقادهایی نسبت به من داشتند؛ من هم گفتم دستتان درد نکند، از هیچ کدام هم ناراحت نیستم. در جریان اصلاح طلبی ما فضای نقد همدیگر را به راحتی می پذیریم و مثل اصولگراها نیستیم که از یک نقد آشفته و ناامید شویم. من مرد پذیرش تمام نقد های منطقی و غیرمنطقی هستم.زنده بودن ما در اردوگاه اصلاح طلبی به همین نقدها استدر خصوص اختلافات داخلی حزب اعتماد ملی هم تمام سخنان، مطالب بی ربط، تهمت و دروغ هایی که علیه من زده شد فقط به آنها سلام گفتم و تقدیرشان کردم و خسته نباشید گفتم؛ یک کلمه هم جواب ندادم و رسم من هم نیست که به حرف های بی معنا جواب بدهم ولی برای حرف های منطقی و انتقادهای درست که نسبت به نطق من وجود داشت از دوستان روزنامه نگار تا دوستان اصلاح طلب دیگر از همه ممنون هستم. اینها همه هدیه هایی بوده که از طرف دوستان من برای تشکر از زحماتم داده شد. من دست تک تک آنها را می فشارم و از همه آنها ممنونم. زنده بودن ما در اردوگاه اصلاح طلبی به همین نقدها است. دوستان می دانند مطالبی که در نقد من نوشته می شود جزو مواردی است که بی هیچ عنوان در روزنامه اعتماد سانسور نمی شود. من با انتقادها مصمم می شوم که در مسیر درست حرکت می کردم چرا که مسیر اصلاح طلبی همراهی با مردم است، بهترین نسخه ها را هم بپیچیم باید مورد وثوق مردم باشیم که نسخه مارا اجرا کنند.اصلاح طلبان در انتخابات و تهیه لیست، استراتژی شان دست باز نبودزمان زیادی تا پایان دوره مجلس دهم نمانده است؛ تا این زمان چه نمره ای به اصلاح طلبان مجلس می دهید؟ فکر می کنید آیا فراکسیون امید توانسته از ظرفیت مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد اهداف اصلاح طلبان استفاده کند؟ نمره خوبی به اصلاح طلبان مجلس می دهم. البته این را باید مدنظر قرار دهیم که دوستان اصلاح طلب ما استراتژی شان در انتخابات و در تهیه لیست یک استراتژی دست باز نبود؛ چراکه جمع زیادی از کاندیداهای استخوان دار، شاخص و باسابقه توسط شورای محترم نگهبان رد شدند که البته همین جا بگویم کار اشتباهی هم بود چراکه نیروهای قوی می توانند مجلس را قدرتمند کنند، مجلس قوی برای نظام مفید است نه مجلس ضعیف. نظام جمهوری اسلامی اگر یک مجلس قوی و قدرتمند داشته باشد برایش آینده ساز و راهگشا است. مجلس ضعیف و مجلس سطح پایین جز دردسر و مشکل چیزی برای نظام ندارد.در همین روند بود که بخشی از دوستان خوب ما را رد کردند. در آن موقعیت نشستیم لیستی تهیه کردیم و با ذره بین به دنبال این بودیم که چه کسانی از لابلای چرخ دنده های شورای نگهبان به سلامت در آمده اند. لیستی آماده شد که به نظر من به لطف خدا لیست خوبی شد. لیست تهران همیشه تعدادی چهره مشهور و تعدادی نزدیک ۲۰ نفر هم چهره های جدید دارد که شناخته شده نیستند و این در همه دوره ها نیز وجود داشت. این بار هم همین اتفاق افتاد و هفت الی هشت نفر چهره مشهور وجود داشت و باقی نیز چهره های جدید بودند. این چهره های جدید اول کارشان بود، آمدند در مجلس و الان بحمدالله همه شان آدم های قوی و کارشناس شده اند و الان نیروهای خیلی خوبی در فراکسیون امید داریم، انسان هایی شجاع، جسور و آشنا به مسائل و مصالح ملی و منافع شخصی تقریبا برایشان پاک شده است.می توانستیم با لیدری و ریش سفیدی موضوع ریاست عارف بر مجلس را حل کنیمدر سال ۹۴ اما لیستی تهیه شد که صددرصد اصلاح طلب نبود و همین موضوع هم انتقاداتی را ایجاد کرد که افرادی با لیست امید وارد مجلس شدند اما با مواضع و تصمیمات اصلاح طلبان همراهی نکردند. دلیل این موضوع را چه می دانید؟تقریبا استراتژی اصلاح طلبان در انتخابات این بود که اگر اصلاح طلبی باقی مانده در لیست قرار بگیرد، اگر به تعداد نبود افراد اعتدالی اگر نه مستقل باشند و اگر دست آخر هم به مشکل برخوردیم اصولگرای معتدل را در مقابل اصولگرای تند پایداری قرار دهند. تصمیممان این بود که اصولگرای تند کمتر وارد مجلس شود و حاکمیت آنها را در مجلس از بین ببریم. با همین استراتژی افرادی با لیست امید وارد مجلس شدند که اصولگرای معتدل بودند و به همین دلیل هم از آنها انتظار نداشتیم در حرکت های اصلاح طلبانه با ما همکاری کنند. انتظار این بود که در صورت ورود به مجلس هم اصولگرای معتدل باقی بمانند. این افراد در برخی شهرها وارد لیست امید شدند، در برخی شهرها هم علیرغم عدم حضور در لیست از نیروهای اصلاح طلب خواستیم به این افراد رای دهند. البته این استراتژی در مجلس و در وهله اول در انتخاب هیات رییسه خودش را نشان داد و در انتخاب رییس مجلس موفق نشدیم آقای عارف را برای این سمت انتخاب کنیم که البته مقصر بخشی از این شکست هم بخشی از دوستان اصلاح طلب خودمان بودند که می توانستند با لیدری و ریش سفیدی در جریان اصلاحات به ما کمک کنند که به جای آن این سمت و آن سمت صحبت کردند که باید به آقای لاریجانی رای دهیم و آقای عارف اشتباه کرد که کاندیدای ریاست مجلس شدو تخریب را علیه فراکسیون امید آغاز کردند.گفتیم به جای تخریب و پاشیدن بذر ناامیدی بیایید همکاری کنیدیعنی برخی اصلاح طلبان معتقد بودند فراکسیون امید نباید برای انتخابات هیات رییسه ورود می کرد؟ نظر شما چه بود؟به نظر من اگر فراکسیون در موضوع مهمی مثل ریاست مجلس ورود نکند و نتواند عرض اندام اولیه داشته باشد که اصلا نمی تواند ادامه مسیر بدهد. البته این جریان در وهله دوم هم سعی کرد در یک اشتباه تاریخی و محاسباتی اینگونه نشان دهد که فراکسیون امید هیچ عملکرد مثبتی نداشته است. ما در همان زمان هم گفتیم به دوستان به جای تخریب و پاشیدن بذر ناامیدی بیایید همکاری کنید. فراکسیون امید هم خانواده شماست درست است برخی اعضای اصلاح طلب از چرخ دنده شورای نگهبان رد نشده اند اما بیایید اتاق فکر تشکیل دهید، طرح و لایحه بدهید، برنامه ریزی کنید برای نطق ها و مصاحبه ها ، خوراک فکری ایجاد کنید. که این کار انجام نشد و فقط انتقاد کردن ادامه پیدا کرد.همواره پشت دولت بودیم تا در مجلس به زمین نخورددر این مدت فراکسیون امید از هیچ اقدامی برای حمایت از دولت که یکی از اهداف خود قرار داده است مضایقه نکرد علیرغم اینکه بعضا از طرف دولت بی توجهی و گاها برخوردهای توهین آمیز با این فراکسیون صورت گرفت ولی فراکسیون یک طرفه برای خودش ماموریتی تعریف کرد که در این شرایط هرچند دولت متوجه نشود و برخی مواقع غافل از داستان است و دوست و دشمنش را نمی شناسد یا شاید می خواهد دشمنان و مخالفانش را بیشتر تقویت کند؛ استراتژی من کمک به دولت است. باید دولت را در این شرایط تقویت و کمک کنیم و لذا چه در معرفی وزرا و چه در استیضاح وزرا، فراکسیون سعی کرد به دولت کمک کند. این بار هم در موضوع وزیر اقتصاد خواست کمک کند و با همین استدلال هم عمل کرد و همواره پشت دولت بود تا در مجلس به زمین نخورد.تشریح اقدامات برجسته فراکسیون امیداقدامات قابل دفاع و تلاش های فراکسیون امید از نظر شما چه مواردی هستند؟همکاران من در فراکسیون امید و در بخش مسائل اجتماعی چندین کمیته تشکیل داده اند؛ برای مثال کمیته محیط زیست تشکیلاتی قوی دارد و در موضوع دوستان محیط زیستی که دستگیر شدند از روز اول لحظه به لحظه مسائل مربوط به خانواده هایشان، وزارت اطلاعات، دادگستری، زندان اوین و غیره را دنبال می کنند و به مراتب قوی تر از مجلس ششم در این خصوص ورود کرده اند.در خصوص مساله حصر یک کمیته مستقل تشکیل دادند؛ من مستقلا کارهایی را انجام داده بودم و گفتم اگر فراکسیون کمیته ای را تشکیل دهد من همه این اقدامات را در اختیار فراکسیون قرار می دهم و سریع کمیته ای تشکیل شد و دیدار با رییس مجلس، رییس قوه قضاییه و جلسات با آقای شمخانی را در دستور کار قرار داد.کمیته ای داریم مربوط به دانشجوها که اگر دانشجویی دستگیر شود سریع خانم سعیدی و باقی دوستان وارد عمل می شوند و در جهت احقاق حق دانشجویان، پیگیری و مصاحبه می کنند. تمام موضوعات اجتماعی اعم از دراویش که وقتی موضوعشان پیش آمد فراکسیون سریع وارد عمل شد.من خودم نقدهایی را به فراکسیون دارم و خودم را جزئی از فراکسیون می دانم و به خودمان نقدهایی را دارم. اما باید تمام تلاش های این فراکسیون را مدنظر قرار دهیم. در اقدامات حمایتی از دولت، موضوعات سیاسی و اجتماعی، نطق های خوب اعضا مثل نطق اخیر آقای فتحی و نطق خانم سلحشوری و آقای حیدری و آقای هاشم زایی و تمام همکاران ما، برخی نماینده های شهرستان ما مثل آقای حسین زاده که نیروی فوق العاده قدری است. در انتخابات هیات رییسه فراکسیون خوب درخشید، یعنی در تمام بخش ها کارنامه خیلی خوب و درخشان و قابل دفاعی دارد.فراکسیون امید نتوانسته با فضای مجازی، با خبرگزاری ها، با اهالی رسانه ارتباط برقرار کندبا توجه به مسائل و اقداماتی که عنوان کردید، نقد عمده شما به فراکسیون چیست؟یک عیب بزرگی که فراکسیون دارد این است که توان انتقال این فعالیت ها و این تحرکات و این زحمات را به افکار عمومی ندارد. نتوانسته با فضای مجازی، با خبرگزاری ها، با اهالی رسانه ارتباط برقرار کند که البته یک طرف قضیه ضعف با فراکسیون است که نتوانسته ارتباطات خوب داشته باشد یک طرف قضیه هم دوستان اصلاح طلب ما هستند که صاحب رسانه هستند و بخش قابل توجهی از فضای مجازی روی انگشت آنها می چرخد که در صورت عدم تخریب فراکسیون امید می توانستند فوق العاده موثر باشند.در مجموع من از فراکسیون دفاع می کنم و فکر می کنم کارنامه قابل دفاعی دارد و توانسته منظم ترین و تشکیلاتی ترین فراکسیون را در مجلس دهم به نمایش بگذارد. در مجلس ششم وقتی کاری صورت می گرفت پنج روزنامه می نوشتند و کار بزرگ تلقی می شد. در حالی که از آن دست کارها در این فراکسیون به مراتب بیشتر انجام می شود ولی توقعاتی که فضای مجازی ایجاد کرده است باعث شده که هر قدر هم که بدوید به آن خواسته ها نمی رسید و همیشه بدهکار هستید.فراکسیون مستقلین در همه مجالس وجود دارددر فضای مجلس دهم فراکسیونی شکل گرفته است به نام "فراکسیون مستقلین" که به اعتقاد صاحبنظران توازن و نظم مجلس را برهم می زند و برخلاف دو فراکسیون امید و ولایی که هدف و نظراتشان مشخص است نظراتی متغیر در خصوص مسائل ارائه می کنند. آیا شما هم همین اعتقاد دارید؟فراکسیون مستقلین در همه مجالس وجود داشته؛ در مجالس پیش از این هم چه دو جبهه جریان راست و چپ بود و چه بعد جریان اصلاح طلب و اصولگرا همیشه جریان سومی وجود داشت که نمی خواست در هیچ کدام از این دو جریان تعریف شود؛ در این حالت است که تشکیل فراکسیون مستقلین اجتناب ناپذیر است. متاسفانه شرایط کشور ما به گونه ای است که افراد برای عضویت در احزاب و جریان های شناسنامه دار هزینه می پردازند به همین دلیل افرادی که حاضر نیستند هزینه ای بپردازند وارد جریان سوم می شوند. فراکسیون مستقلین به شکلی بینا بین است، نمی خواهد هزینه بدهد و فکر می کنند با توجه به شرایط کار عاقلانه ای انجام می دهند. من این را نمی پسندم ولی آنها این چنین فکر می کنند.خاطره ای ذکر کنم برایتان؛ آقایی کاندیدا شده بود در طالش، به من زنگ زد که من با مصیبتی مواجه شده ام، در سخنرانی ها می گویم اصلاح طلب هستم هیات نظارت شورای نگهبان من را می خواهد و می گوید پرونده شما بسته شد و تایید صلاحیت نمی شوید. در سخنرانی دیگری می گویم اصولگرا هستم مردم من را بیرون می کنند که ما با اصولگراها کاری نداریم؛ این وسط مانده ام چه کنم. بعد از مدتی زنگ زد گفت خودم را به عنوان مستقل معرفی کردم و راحت شدم. این شوخی است ولی شوخی ریشه داری است.محسن رضایی سال ها تلاش کرد تا بتواند جریان سوم را تشکیل دهدكعده ای از دوستان خودشان را به عنوان آدم هایی بالغ و عاقل و تحلیل گر قلمداد می کنند که می گویند اگر وارد کارهای اصلاح طلبانه شویم با شورای نگهبان و برخی نهادها درگیر می شویم و حساسیت پیدا می شود و از سوی دیگر اصولگرایی را هم قبول ندارند و لذا در این وسط سعی می کنند جریانی با نام مستقلین راه بیندازند. این در همه دوره ها وجود داشت؛ الان هم جریانی در جامعه هستند که می گویند نه راست، نه چپ، نه اصلاح طلب نه اصولگرا و می خواهند جریان سومی را راه بیندازند. آقای محسن رضایی سال ها تلاش کرد تا بتواند این جریان سوم را تشکیل دهد و مدیریت کند. در گذشته هم جریان سوم وجود داشت مثلا در زمان ملی شدن صنعت نفت هم بود که عده ای با نام جریان سوم وارد عمل شدند.فراکسیون مستقلین مستقیم به ریاست مجلس متصل استبه طور کلی خط فکری و مواضع فراکسیون مستقلین مجلس دهم را چگونه ارزیابی می کنید؟در واقع فراکسیون مستقلین در این مجلس مستقیم به ریاست مجلس متصل هستند و سعی می کنند خود را با شخص رییس مجلس هماهنگ کنند و دلیل آن هم این است که لیدرهای این فراکسیون مشاوران اصلی ریاست محترم مجلس هستند. آنها هم البته سعی کردند در مسیر حمایت از دولت با فراکسیون امید همراهی داشته باشند. ما هم در خیلی موارد سعی کردیم از پتانسیل این فراکسیون استفاده کنیم. چون در مجلس سه فراکسیون است حال اگر دو فراکسیون در تصمیمی اتفاق نظر داشته باشند آن موضوع صددرصد حل می شود. البته استثنایی هم پیدا شد که در ماجرای استیضاح وزیر اقتصاد هر سه فراکسیون در جهت حمایت از وزیر تصمیم گرفتند اما جواب نداد اما فرمول کلی مجلس این است که اگر دو فراکسیون پشت موضوعی قرار بگیرند، قطعا رای می آورد.کلمه دیکتاتوری را در خصوص لاریجانی قبول ندارم

مطلب با عنوان مردم سالاری آنلاین - یک رگ تصمیمات کشور به۱۴۰۰وصل است از وب سایت مردم سالاری mardomsalari با درج لینک اصلی خبر نمایش داده شده است و آپین در قبال محتوای اخبار هیچ مسئولیتی ندارد.

مطلب با عنوان مردم سالاری آنلاین - یک رگ تصمیمات کشور به۱۴۰۰وصل است از وب سایت مردم سالاری mardomsalari با درج لینک اصلی خبر نمایش داده شده است.

پربازدیدترین برچسب ها
اخبار گوناگون